Nattevagter – kort og godt

Velkommen til Jordemoderforeningen

Jordemoderforeningen arbejder for, at timerne om aften og om natten skal tælle for mere.

Aftenvagter går ud over familielivet og dit sociale lov. Nattevagter kan ligefrem være sundhedsskadelige. Nedenfor beskriver vi nogle af de tiltag, som afdelingen og du kan gøre for at lette byrden af nattevagter.

Hvis du har problemer med at komme videre på andre sider, kan det skyldes, at du ikke er logget ind. Du skal være medlem for at logge ind. Ikke medlem? så meld dig ind her

Retningslinjer for natarbejde

Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø har på baggrund af mange års forskning i Danmark og udlandet, anvist fire retningslinjer for tilrettelæggelse af nattevagter, så arbejdet om natten ikke har sundhedsmæssige konsekvenser.

De fire retningslinjer er:

• Højst 3 nattevagter i træk
  • Mindst 11 timer mellem to vagter
  • Højst 9 timers varighed pr. vagt
  • Gravide har maksimalt 1 nattevagt om ugen for at mindske risiko for spontan abort og andre graviditetskomplikationer.

Gode råd ved natarbejde

• Stop indtag af koffein, nikotin og større mængde sukker otte timer før du skal sove. Selv om en kop kaffe (eller en cigaret) ikke forhindrer dig i at falde i søvn, så forringer det kvaliteten af din søvn.
  • Spis få, lette og sunde måltider i vagten.
  • Tal med kollegerne om, hvordan I får tilrettelagt powernaps på 20 minutter i hver nattevagt. Kortere tid giver ikke tilstrækkelig restitution. Længere tid kan gøre det meget svært at vågne igen.
  • Sæt dit vækkeur til at vække dig efter en periode, der kan deles med 1½ time. Alternativt findes der ure, der sammen med en app kan følge din søvn og beregne, hvornår du bedst kan vækkes fra søvnen efter din nattevagt.

Læs mere om nattevagter og håndtering heraf

Læs tema i Tidsskrift for Jordemødre nr. 8-2021 om natarbejde