Jordemoderforeningen får løbende spørgsmål fra tillidsrepræsentanter og andre medlemmer om løn og ansættelse. Her kan du læse spørgsmål vedrørende barns sygedag.
Barns sygedag(e)
Spørgsmål: Jeg er ansat på et sygehus, hvor vi på min afdeling har diskuteret, om der er enslydende regler for barnets 1., 2. og 3. sygedag, om man som nattevagt kan have barns sygedage, og om disse dage egentlig tæller med i vores sygefravær?
Svar: Som offentligt ansat kan du få hel eller delvis tjenestefri med løn på hjemkaldelsesdagen samt dit barns 1., 2. og 3. sygedag.
Barnets 1. sygedag er den første hele dag, hvor barnet er sygt. Er barnet eksempelvis sygt på en arbejdsfri dag, er den arbejdsfri dag barnets 1. sygedag. Ved barnets 2. sygedag forstås den kalenderdag, der ligger i umiddelbar forlængelse af 1. sygedag.
1., 2. og 3. sygedag kan holdes uafhængigt af hinanden, det vil sige, at du som ansat kan holde fri på barnets 2. sygedag, uanset om du har holdt fri på barnets 1. sygedag eller ej.
Hvis barnets anden forælder også har ret til barns sygedage (det kan være en eller flere), så kan dagene således deles mellem jer, så den ene af jer holder barnets 1. sygedag, og den anden holder barnets 2. sygedag osv.
Det er de samme regler, der gælder for hjemkaldelsesdagen samt barnets 1., 2. og 3. sygedag. Det vil sige, at dit barn skal være under 18 år, og barnet skal opholde sig hos dig. Det er ikke et krav, at du er biologisk far eller mor, adoptivforælder, har forældremyndigheden, eller at barnet nødvendigvis har folkeregisteradresse hos dig, men barnet skal opholde sig hos dig. Som ”papforælder” vil du efter en konkret vurdering også kunne holde barnets sygedage. Det afgørende er hensynet til barnets tarv og din tilknytning til barnet.
Hensynet til barnets forhold skal nødvendiggøre, at en af forældrene bliver hjemme. I vurderingen af retten til fravær indgår en afvejning af barnets alder, sygdommens karakter og forholdene på tjenestestedet. Der kan være helt særlige og meget tungtvejende grunde til, at du skal være til stede på arbejdspladsen, hvis man skal afvise, at du holder barns sygedage. Hvis en sådan situation skulle opstå, har arbejdsgiveren mulighed for at afslå din anmodning om fri på barnets sygedag(e).
Selvom barnet er sygt i en aften-, natte eller weekendvagt, hvor du normalt ville have anden pasning end institutionsplads, giver det ikke arbejdsgiveren en generel adgang til at afvise dit ønske om frihed på barns sygedag(e). Det er fortsat en konkret vurdering, som skal lægges til grund. Hvis barnet er sygt, kan det fx ofte ikke passes af den barnepige eller de bedsteforældre, som normalt passer barnet.
Det er heller ikke korrekt, når nogle arbejdsgivere har henvist til, at man fx kan møde i aftenvagt i stedet for den dagvagt, hvor man har haft barns sygedag, eller at man kun har fri indtil anden pasning kan skaffes. Der skal ske en konkret vurdering, og der kan således ikke stilles sådanne generelle regler op vedrørende barns sygedag(e).
Det er Jordemoderforeningens opfattelse, at der langt de fleste steder gives frihed ved barns 1. og 2.sygedag(e) på en personalepolitisk hensigtsmæssig måde, og at de ansatte jordemødre tager store hensyn til arbejdspladsen. Hvis der er problemer fx i form af generelle afvisninger af, at visse grupper af ansatte har adgang til barns sygedag(e), bør man kontakte tillidsrepræsentanten og få hende til at tage spørgsmålet op lokalt. Løses problemet ikke ved en dialog mellem ledelse og tillidsrepræsentant, vil tillidsrepræsentanten rette henvendelse til Jordemoderforeningen, som i så fald kan gå videre med spørgsmålet overfor arbejdsgiveren.
Når du som ansat er fraværende på grund af barns sygedag, registrerer sygehuset som regel fraværet, men dagene medregnes ikke i dit sygefravær.
Redigeret juni 2026
Svar: Som offentligt ansat kan du få hel eller delvis tjenestefri med løn på hjemkaldelsesdagen samt dit barns 1., 2. og 3. sygedag.
Barnets 1. sygedag er den første hele dag, hvor barnet er sygt. Er barnet eksempelvis sygt på en arbejdsfri dag, er den arbejdsfri dag barnets 1. sygedag. Ved barnets 2. sygedag forstås den kalenderdag, der ligger i umiddelbar forlængelse af 1. sygedag.
1., 2. og 3. sygedag kan holdes uafhængigt af hinanden, det vil sige, at du som ansat kan holde fri på barnets 2. sygedag, uanset om du har holdt fri på barnets 1. sygedag eller ej.
Hvis barnets anden forælder også har ret til barns sygedage (det kan være en eller flere), så kan dagene således deles mellem jer, så den ene af jer holder barnets 1. sygedag, og den anden holder barnets 2. sygedag osv.
Det er de samme regler, der gælder for hjemkaldelsesdagen samt barnets 1., 2. og 3. sygedag. Det vil sige, at dit barn skal være under 18 år, og barnet skal opholde sig hos dig. Det er ikke et krav, at du er biologisk far eller mor, adoptivforælder, har forældremyndigheden, eller at barnet nødvendigvis har folkeregisteradresse hos dig, men barnet skal opholde sig hos dig. Som ”papforælder” vil du efter en konkret vurdering også kunne holde barnets sygedage. Det afgørende er hensynet til barnets tarv og din tilknytning til barnet.
Hensynet til barnets forhold skal nødvendiggøre, at en af forældrene bliver hjemme. I vurderingen af retten til fravær indgår en afvejning af barnets alder, sygdommens karakter og forholdene på tjenestestedet. Der kan være helt særlige og meget tungtvejende grunde til, at du skal være til stede på arbejdspladsen, hvis man skal afvise, at du holder barns sygedage. Hvis en sådan situation skulle opstå, har arbejdsgiveren mulighed for at afslå din anmodning om fri på barnets sygedag(e).
Selvom barnet er sygt i en aften-, natte eller weekendvagt, hvor du normalt ville have anden pasning end institutionsplads, giver det ikke arbejdsgiveren en generel adgang til at afvise dit ønske om frihed på barns sygedag(e). Det er fortsat en konkret vurdering, som skal lægges til grund. Hvis barnet er sygt, kan det fx ofte ikke passes af den barnepige eller de bedsteforældre, som normalt passer barnet.
Det er heller ikke korrekt, når nogle arbejdsgivere har henvist til, at man fx kan møde i aftenvagt i stedet for den dagvagt, hvor man har haft barns sygedag, eller at man kun har fri indtil anden pasning kan skaffes. Der skal ske en konkret vurdering, og der kan således ikke stilles sådanne generelle regler op vedrørende barns sygedag(e).
Det er Jordemoderforeningens opfattelse, at der langt de fleste steder gives frihed ved barns 1. og 2.sygedag(e) på en personalepolitisk hensigtsmæssig måde, og at de ansatte jordemødre tager store hensyn til arbejdspladsen. Hvis der er problemer fx i form af generelle afvisninger af, at visse grupper af ansatte har adgang til barns sygedag(e), bør man kontakte tillidsrepræsentanten og få hende til at tage spørgsmålet op lokalt. Løses problemet ikke ved en dialog mellem ledelse og tillidsrepræsentant, vil tillidsrepræsentanten rette henvendelse til Jordemoderforeningen, som i så fald kan gå videre med spørgsmålet overfor arbejdsgiveren.
Når du som ansat er fraværende på grund af barns sygedag, registrerer sygehuset som regel fraværet, men dagene medregnes ikke i dit sygefravær.
Redigeret juni 2026