Job på Færøerne

De færøske forhold er på en række områder anderledes end de danske, og det er den færøske jordemoderforening, Ljósmøðrafelag Føroya, der indgår overenskomster og aftaler, som gælder lokalt ansatte i Færøerne. De danske overenskomster og aftaler og den danske lovgivning gælder således ikke på Færøerne.

Arbejde på Færøerne – som lokalt ansat eller via dansk vikarbureau

Hvis du får ansættelse direkte hos en færøsk arbejdsgiver, også som vikar, så tag kontakt til den færøske jordemoderforening, Ljósmøðrafelag Føroya. Du kan kontakte dem på mail ljm.foroya@gmail.com

De kan fortælle dig om forholdene på fødeområdet på Færøerne, samt om løn, arbejdstid og ansættelsesvilkår ved lokal ansættelse på Færøerne på den færøske overenskomst mellem Ljósmøðrafelag Føroya og Fíggjarmálaráðið. Det er også dem, der kan rådgive dig om løn- og ansættelsesspørgsmål.

Du kan finde overenskomster og løntabeller her (skriv Ljósmøðrafelag Føroya i søgefeltet).

Hvis du tager et job på Færøerne gennem et dansk vikarbureau, så er det Jordemoderforeningen i Danmark, der kan hjælpe dig.

Du kan finde vikaroverenskomsterne her

Helt generelt så anbefaler vi, at du undersøger forholdene grundigt og får en skriftlig aftale med din færøske arbejdsgiver eller med vikarbureauet, før du accepterer ansættelsen og tager afsted til Færøerne.

Medlemskab og kontingent

Hvis du arbejder på Færøerne via et dansk vikarbureau, så skal du fortsat være medlem og betale kontingent til Jordemoderforeningen i Danmark, som også er der, hvor du kan få råd og vejledning.

Hvis du bliver lokalt ansat på den færøske overenskomst, bør du melde dig ind i den færøske jordemoderforening, Ljósmøðrafelag Føroya. Du kan så få passivt medlemskab i Jordemoderforeningen i Danmark.

Se frister og priser for passivt medlemskab