Et ydmygt bidrag fra et smørhul i Jylland

Har du været væk fra fødegangsarbejdet og overvejer at vende tilbage? Så har chefjordemoder i Aabenraa Trine Andersen et tilbud, som måske kan bidrage til at få flere jordemødre retur til de danske fødegange.

Hun hører om det, når hun er sammen med jordemødre fra andre fødesteder. Og hun kan læse om det i medierne: Flugten fra fødegangene.

Men de mærker endnu ikke problemerne meget i Aabenraa, hvor statistikken ser anderledes ud end på mange andre af landets fødesteder: Her har 50 procent af jordemødrene nemlig over 10 års erfaring. Og 44 procent har været ansat på Aabenraa Sygehus i over 10 år.

– Vi er et lille smørhul, konstaterer chefjordemoder Trine Andersen.

Og netop derfor fik hun en idé, da der blev frigivet finanslovsmidler til at fastholde og rekruttere personale til landets fødegange:

– Jeg tænkte, at der måske var jordemødre derude, der var stoppet, fordi de havde arbejdet et sted, hvor forholdene var for hårde at holde til. Måske kunne de have lyst til at komme her og prøve at arbejde et sted, hvor arbejdsmiljøet er bedre? Jeg synes, at det er så synd, når jordemødre søger væk fra fødegangene. De har jo taget deres uddannelse, fordi de brændte for faget. Og det er jo et fantastisk job at være jordemoder, hvor man gør en forskel og får lov at dele nogle helt unikke og dejlige stunder med familier. Så hvad er der gået galt, siden de søgte væk? Måske kan vi lokke dem tilbage, og så vil det både være godt for rekrutteringen her i Aabenraa og gøre noget godt for hele landet.

Lønnet praktik

Trine Andersen har derfor sammen med sin ledelse besluttet, at nogle af Aabenraas finanslovsmidler skal bruges til at tilbyde lønnede praktikperioder til interesserede jordemødre.

– Hvis man har lyst, så kan man komme her og være i lønnet praktik i to uger til almindelig overenskomstløn. Du vil ikke skulle stå alene på en fødestue, du skal ikke engang have adgang til journalsystemet, du skal bare være her og mærke efter, om det, du flygtede fra, havde med faget at gøre, eller om det måske mere handlede om situationen på den fødeafdeling, du var på. Du skal ikke præstere noget, du skal bare opleve en anden udgave af et fødested, hvor man kan blive i mange år og holde til det. Måske kan du så igen mærke dit jordemoderhjerte banke?

Fødeafdelingen på Aabenraa Sygehus vil gerne hjælpe med at finde et sted at overnatte under praktikken. Det kan i nogle tilfælde være et billigt vagtværelse. Men de ser også mange andre muligheder.

– Måske er der nogen, der er interesserede i at flytte hertil med deres familier. Så vil de nok gerne se på egnen sammen. Og vi vil gerne hjælpe dem med at finde et sommerhus, mens de er i lønnet praktik her, så de kan opleve naturen med deres partner og børn og måske overveje, hvor man kunne bo. Vi har også kontaktet kommunerne i vores optageområde og fundet ud af, hvad de har af bosætningskonsulenter, jobkonsulenter osv. På den måde ved vi, hvem vi kan henvise til, hvis der er nogen, der har spørgsmål om børnepasning eller jobmuligheder for partneren. Og så er vi jo alle sammen selv lokalt kendte i forhold til at guide og svare på spørgsmål, fortæller Trine Andersen.

Et håb om at vende strømmen

Og hvad er det så egentlig, de kan tilbyde i Aabenraa, som adskiller sig fra andre fødesteder?

– Først og fremmest er vores stillinger besatte, så man grundlæggende har kolleger nok. Man kan som udgangspunkt regne med, at der møder det antal kolleger ind, der er skemasat. Vi er også ved at opnormere, fordi vi gerne vil have en ’flyverjordemoder’. Hun skal bruges til at dække ind ved sygdom, så man ikke skal ringe så meget til dem, der har fri. Vi har selvfølgelig dage, hvor vi har travlt, men vi har også stille tidspunkter, og de fleste dage er forholdet mellem opgaver og ressourcer rimeligt, siger Trine Andersen.

Det er netop glæden ved at være et sted, hvor folk bliver i mange år og trives, mens de er der, som hun gerne vil dele med andre. Og så er den lønnede praktikmulighed i øvrigt helt uden bindinger – hvis man får vækket lysten til at arbejde på en fødegang igen, er man velkommen til at gøre det et andet sted:

– Jeg ser vores tilbud om lønnet praktik hernede som en udstrakt hånd til at få folk til at overveje at komme tilbage til faget. Det vil være godt både for os her og for alle Danmarks fødegange, hvis vi kan lokke nogen tilbage. Vores tiltag redder ikke verden, det ved jeg godt. Men får det bare en eller to til at vende tilbage til fødegangen, så gør det da en lille forskel. Jeg ser det her som et forsøg på at skubbe imod den bølge af rekrutteringsudfordringer, der tilsyneladende er kommet fra hovedstaden og er ved at sprede sig ud over hele landet. Måske kan vi gøre noget for at vende strømmen. Det er det, vi forsøger at yde et ydmygt bidrag til, slutter hun.

Tema: Retur til fødegangen

Tre år holder nyuddannede jordemødre i gennemsnit til at arbejde på Danmarks fødegange, før de søger væk. Urimelig travlhed, manglende tid til kerneopgaven og ordentlig omsorg for de fødende, udmattende nattevagter, for dårlig løn og evindelige opkald om at tage ekstravagter er blandt forklaringerne. Men hvert år er der også jordemødre, der igen trækker i kitlen og vender tilbage til fødegangen. Dem sætter dette bladtema fokus på.

Læs alle artikler i temaet: