“Jeg klarer svære ting nemmere nu”

Esbjerg og Grindsted Sygehus uddanner i løbet af de kommende år samtlige ansatte i compassion. Jordemoder Dorthe Fredlev Thomsen har gennemført uddannelsesforløbet som en af de første og glæder sig over, at alle hendes kolleger nu også får muligheden.

»Hvis jeg ved, at den konsultation, jeg skal have nu, bliver svær, så bruger jeg lige tre minutter på at grounde inden. På den måde er compassion virkelig blevet en integreret del af mig,« fortæller Dorthe Fredlev Thomsen

Dorthe Fredlev Thomsen er jordemoder og arbejdsmiljørepræsentant på Esbjerg og Grindsted Sygehus, og da hun for et par år siden hørte, at sygehuset søgte frivillige, der skulle uddannes i compassion og derefter fungere som compassionambassadører, var hun hurtig til at ansøge.

»Jeg tænkte, at det både handlede om omsorg for patienterne og egenomsorg, og at det dermed gik perfekt i tråd med mit arbejde som arbejdsmiljørepræsentant. For er vi som jordemødre gode nok til at passe på os selv, og ved vi hvordan vi gøre det,« siger hun.

Her knap to år senere skal samtlige ansatte på hospitalet have undervisning i compassion. For i Esbjerg vil man være et compassionated sygehus. Og det giver rigtig god mening, hvis man spørger Dorthe Fredlev:

»Det er så godt, at compassiontræning bliver udrullet til alle mine kolleger nu!«

Kærlig venlighed

For hende har gevinsten ved compassiontræningen nemlig været tydelig:

»Jeg klarer simpelthen svære ting nemmere nu. Det kan være en vanskelig samtale i konsultationen, en svær fødsel eller en ubehagelig situation med en patient. Før spekulerede jeg meget over tingene bagefter. Jeg vendte og drejede situationen og grublede længe over alting og var meget selvkritisk. Nu rummer jeg bare de svære oplevelser bedre. Jeg har fået nemmere ved at tænke: ’Jeg gjorde, hvad jeg kunne.’ Jeg føler virkelig, at compassiontræningen har ændret hele min tankegang.«

Hun møder nemlig sig selv med kærlig venlighed (Læs også Compassion kan gavne både patient og jordemoder) og oplever, at det gør en kæmpe forskel.

Motorveje og rastepladser

Samtidig handler compassion ikke kun om de hospitalsansatte, men bestemt også om patienterne.

»I compassion træner man sin opmærksomhed. Jeg er blevet bedre til at registrere ’Hov, nu er jeg ved at blive revet med.’ Og det ved jeg, at jeg ikke skal, så jeg finder et fixpunkt, trækker vejret dybt og tænker fx: ’Jeg ønsker, at de finder ro i deres situation, og jeg vil hjælpe så godt, jeg kan.’ Eller ’De er, som de er af en grund. Der kommer en løsning. Og det er okay, at det er svært lige nu.’«

»Jeg oplever, at jeg lytter på en anden måde nu. Udfordringen er ikke at tage de gravides problemer eller smerte på sig. Og det kan compassion hjælpe med. Vi er rigtig gode til vores job som sundhedsprofessionelle her på hospitalet, mencompassion kan gøre, at vi kan blive ved med at være det og holde til det i længden, « forklarer Dorthe Fredlev.

Hun glæder sig til, at alle kollegerne får samme sprog og værktøjer, som compassiontræningen har givet hende.

»Det her er ikke løsningen på alle problemer, men vi arbejder i et felt, hvor vi kører på motorvejen hele tiden, og vi glemmer at køre ind på rastepladserne og tage en pause af og til. Derfor er det også godt, at beslutningen, om at vi skal være et compassionated sygehus, kommer helt oppefra, og at det udrulles på lederniveau først. For folk skal have deres ledere i ryggen, hvis det skal fungere i hverdagen. Når vi alle er uddannede i compassion, vil det blive mere legalt at stoppe op undervejs i arbejdsdagen og lige trække vejret dybt. Personligt er jeg så glad for de værktøjer, jeg har fået gennem compassion, og jeg synes, at folk skal se den kommende compassionundervisning, de skal have, som en gave til deres mentale sundhed!«


Læs artiklerne i temaet:

Compassion gjorde Ann-Birgitte til en bedre leder

Lægelig direktør: “Vi fortjener alle kærlig venlighed”

Compassion kan gavne både patient og jordemoder