Ny forperson for de studerende: ”Det var lidt af en ilddåb”

Den ny forperson for JSL - Jordemoderstuderendes Landssammenslutning – trådte til samtidig med, at forlydende om, at uddannelsen skal forkortes, satte ind.

Det var lidt af en ilddåb, som Cecilie Søby Thorsen fik, da hun i midten af marts overtog posten som forperson for de studerendes landssammenslutning, JSL.

Kort efter at Cecilie tiltrådte, forlød det, at regeringen snart ville spille ud med en reform af professionsuddannelserne, hvor et af forslagene var at forkorte uddannelserne med et halvt år.

– Jeg ville da gerne have været lidt mere erfaren, før vi blev kastet ud i overvejelserne om, hvordan vi som studenterorganisation skulle reagere, siger Cecilie.

Heldigvis var der mere erfarne studerende i bestyrelsen, der prompte reagerede og snart var en underskriftindsamling sat på skinner og der blev afsendt brev til både sundhedsministeren og til uddannelses- og forskningsministeren.

– Vi satte en kampagne i gang, der skulle oplyse de studerende om, hvad der kunne være i vente og vi fik rigtig mange underskrifter. Også fra uddannede jordemødre, fortæller Cecilie, der går på andet semester på Københavns Professionshøjskole.

Hun har allerede erfaret, at det er en presset uddannelse, hun er startet på og forstår ikke, hvordan det skal kunne lade sig gøre at forkorte den.

– Hvis man skærer på den teoretiske del, bliver det svært at følge med og blive skarp nok på de krav, der stilles. Hvis man skærer på den kliniske del af uddannelse, kan vi ikke leve op til EU-direktivet, siger hun.

Nu er der igen lidt ro på. Lanceringen af en reform, er sandsynligvis skudt til efter sommerferien. Men kontakten til andre studenterorganisationer i en lignende situation er skabt og fundamentet for videre aktioner lagt.

Det faglige og det sociale hænger sammen

Cecilie har allerede en bachelor bag sig i folkesundhedsvidenskab fra Aarhus Universitet. Her gik tingene noget roligere for sig end på jordemoderuddannelsen.

– Man keder sig bestemt ikke på jordemoderuddannelsen og det passer mig fint. Heller ikke når jeg lægger ti timer oveni som formand, fortæller Cecilie.

Når hun alligevel ikke var i tvivl om hun gerne ville være aktiv i studentermiljøet, så var det for at få et netværk som ny og som tilflytter og for at kunne arbejde politisk. Arbejdet i JSL er også en god mulighed for at få en anden vinkel på uddannelsen.

– Det er en rigtig god måde at være social på, det er så vigtigt at trives i sin uddannelse, mener Cecilie.

Cecilie indgår som forperson i JSL i Jordemoderforeningens hovedbestyrelse. Og hun er sikker på, at foreningen og studenterorganisationen kan bruge hinanden.

– Jordemoderforeningen kan være med til at vise os den virkelige verden og holde os orienteret om, hvad det er, vi kommer ud til. Vi er en selvstændig organisation og vi må gerne være enige. Men vi kommer nok også en gang i mellem til at gå at skridt videre som studenterorganisation, forudser hun.

Faktaboks

Om JSL

• Som medlem af Jordemoderstuderendes Landssammenslutning (JSL) er du medlem af både Jordemoderforeningen og JSL.
  • Det koster 40 kr. om måneden og man kan melde sig ind her.
  • JSL er en kreds i Jordemoderforeningen og JSL-forpersonen har sæde i foreningens hovedbestyrelse

Læs mere om JSl her.