Priser til jordemødre

Jordemoderforeningen uddelte i dag (2. februar 2024) priser til nyuddannede jordemødre for deres bachelorprojekter samt en pris til bedste kandidatspeciale

Pris for kandidatspeciale

Jordemoder Jeanette Ingrid Løvbjerg Jørgensen modtog i dag Jordemoderforeningens Kandidatspecialepris.

Stort tillykke til Jeanette og til sygeplejerske Kathrine Hartvig Bøgelund, der er medforfatter til specialet.

Specialet undersøger, hvorfor jordemødre vælger at forlade deres fag i det omfang, som vi har set gennem en årrække.

Analysen beskriver flere årsager.

En udspringer allerede af studietiden, hvor de kommende jordemødre får dannet deres identitet og forventninger til det fremtidige virke som jordemoder, men hvor praksischok efter endt uddannelse kan få dem til at sige op.

En anden årsag er arbejdsforholdene ude på fødeafdelingerne, hvor særligt skiftende arbejdstider kombineret med travlhed kan blive årsag til, at jordemoderen forlader jobbet.

Priser til bachelorprojekter

Førsteprisen gik til Sarah Hjernø-Jespersen, Emma Lind Björkman og Linnea Persson fra UC Syd. De har undersøgt førstegangsfødende kvinders oplevelser af den tidlige del af fødslen. Forventninger og realiteter harmonerer ikke altid, når de første veer sætter ind, og det skal jordemoderen være opmærksom på.

Andenprisen gik til Alberte Schjødt Engelund, Anna Cornelia Flensborg Jensen, Mille Mosevang Madsen og Sofie Ofelia Toft Hansen fra Københavns Professionshøjskole. Alle kvinder oplever i et eller andet omfang forandringer i kroppen og kropsopfattelse i forbindelse med graviditet. Det bør jordemødre tale med de gravide om, og derfor har prisvinderne udarbejdet en guide, der skal fungere som et redskab til at hjælpe jordemoderen med at give kvinden den støtte, hun har brug for

Tredjeprisen gik til Nanna Emilie Holm Nobel og Simone Kimer Fogtmann fra Københavns Professionshøjskole. De har undersøgt, hvordan kvinder med tidligere ufrivillige aborter oplever mødet med en jordemoder i en ny tidlig graviditet. Konklusionen er, at der kan være behov for at bearbejde tidligere oplevelser, før det er muligt at tale om det barn, de venter nu. Prisvinderne var ikke til stede ved overrækkelsen.

Du kan læse alle de indstillede projekter her