Svensk Chief Midwifery Officer om rollen: “En investering i kvinders sundhed”

Susanne Åhlund er Chief Midwifery Officer (CMiO) i Sverige, og i denne artikel fortæller hun om rollen og arbejdet.

Den svenske jordemoder Susanne Åhlund har været ansat i den svenske socialstyrelse (sammenligneligt med Sundhedsstyrelsen i Danmark) i en årrække, men i juni sidste år fik hun en ny rolle, som hun skal varetage to arbejdsdage om ugen:

Hun blev udnævnt til Sveriges første Chief Midwifery Officer (CMiO).

Med den titel har Sverige nu fire ’chiefs’: En Chief Medical Officer, en Chief Nurse Officer, en Chief Dental Officer og altså en Chief Midwifery Officer.

Og dermed er Sverige blevet en del af en lille klub, for på globalt plan har kun ganske få lande som Norge, Irland og Sverige pt. en CMiO.

Brobygning

Med blot et år bag sig i en helt ny rolle, som ikke tidligere har været udfyldt i Sverige, bruger Susanne Åhlund fortsat en del tid på at rammesætte sin stilling. Der ligger nemlig meget arbejde i at udfolde, hvad CMiO’en skal bruge sin tid på, prioritering af arbejdsopgaver og formulering af rammerne for rollen.

»Den vigtigste opgave i det indledende arbejde er helt klart at udvikle og definere rollen. Og for mig er det vigtigste formål i den sammenhæng, at CMiO’en skal styrke og underbygge perspektiverne i den brede reproduktive omsorg.«

Helt konkret ser Susanne Åhlund det som et af hendes vigtigste fokusområder at bygge bro og formidle kontakt og dialog mellem klinikken og den statslige administration.

»Jeg rejser meget rundt i hele Sverige. Jeg besøger jordemoderarbejdspladser og fortæller dem om, hvad den svenske socialstyrelse arbejder med. Samtidig indsamler jeg viden om, hvad jordemødre ude i klinikken fokuserer på i øjeblikket, hvilke temaer de ser som vigtige i svangreomsorgen, og bringer den viden tilbage til styrelsen,« forklarer hun og fortsætter:

»Det er mit hovedmål, at jordemoderarbejde skal være integreret i socialstyrelsens arbejde og i politik på nationalt niveau. Jordemødre arbejder i et meget bredt felt. Så vi skal bruge de muligheder, vi har, for at vise sundhedssystemerne både nationalt og internationalt, hvor vigtigt jordemoderarbejde er. Og at det drejer sig om alt fra rådgivning om prævention i ungdomsklinikker til arbejde med overgangsalder.«

Talsperson for alle jordemødre

Jobbet som svensk CMiO er ikke kun med fokus på Sverige og den svenske svangreomsorg. Susanne Åhlund skal også repræsentere Sverige ved internationale møder i fx EU- og WHO-regi, og generelt er det formuleret som en del af hendes arbejdsopgaver, at arbejdet sker på ’nationalt, nordisk, europæisk og globalt plan’.

Alt sammen arbejde, der kan synes langt fra den kliniske hverdag. Adspurgt om, hvilken betydning det vil have for den enkelte svenske jordemoder i klinikken, at der er kommet en CMO i Sverige, svarer Susanne Åhlund:

»Det er tanken og håbet, at jeg kan være en støtte for jordemoderfaget. Da jeg selv arbejdede i klinikken, kan jeg huske fornemmelsen af, ikke at vide hvem man skulle vende sig til, hvis man så udfordringer.

»Jeg arbejder jo ikke selv som kliniker længere, så min opgave er at være tæt på professionen og lytte meget. Hvad bør vi arbejde med i den svenske svangreomsorg? Hvilke emner vil jordemødrene i klinikken gerne have, at viudvikler os på? Meningen er, at jeg skal være et samlingspunkt og talsperson for alle jordemødre. En kontaktperson, man altid kan række ud til, når emnet er reproduktiv, perinatal og seksuel sundhed. Hvis jeg rejser tilstrækkeligt rundt, taler med både organisationer og klinikere på området og lytter en masse, skulle jeg gerne kunne se mønstre, identificere både udfordringer og gode eksempler og bringe dem hen, hvor beslutninger bliver taget,« forklarer hun og slutter:

»Udpegelsen af en CMiO i et land er en investering i kvinders sundhed

Læs andre artikler om emnet:

“Svenska Barnmorskeförbundet” lavede lobbyarbejde i flere år for at få en CMiO

Jordemoderforeningen mener: Danmark mangler en højtplaceret jordemoder, der kan tale svangreomsorgens sag

ICM kritiserer sammenblanding af fagligheder

WHO om CMiO-rollen

Ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO er det en CMiOs ansvar er at bistå med at nå et lands sundhedsmål gennem jordemoderarbejde. Det kan ske ved at yde ekspertrådgivning baseret på lokale data og national og international evidens.
Kilde: ’Roles and responsibilities of government chief nursing and midwifery officers: a capacity-building manual’