Hvis man googler ”fødselsforberedelse København” så dukker der en række tilbud op – blandt andet et fra Københavns Professionshøjskole, det tidligere PH Metropol.
Her tilbyder studerende fra jordemoderuddannelsen, fysioterapeutuddannelsen og ernærings- og sundhedsuddannelsen i fællesskab fødselsforberedelse under supervision af erfarne undervisere fra uddannelserne. Den fødselsforberedende undervisning udbydes i regi af Sundhedsklinikken, hvor de studerende har mulighed for at afprøve kliniske færdigheder i et praksisnært læringsrum. Målet med klinikken er at knytte den teoretiske læring tæt til praksis og at udvikle kompetencer indenfor de studerendes mono- og tværprofessionelle samarbejde samt at afprøve færdigheder i at formidle viden.
Fødselsforberedelse er en af flere aktiviteter, som borgere fra lokalmiljøet kan gøre brug af vel vidende, at ydelserne leveres af studerende under supervision. Aktuelt er der ud over fødselsforberedelse tilbud om undersøgelse og vejledning ved fysioterapeutstuderende, hvis man har smerter eller funktionsnedsættelser i kroppen samt ergonomisk rådgivning ved studerende fra ergoterapeutuddannelsen, hvor et af målene er at opnå bedre arbejdsstillinger.
Holdene er fyldt op
Ud over søgning på hjemmesiden rekrutteres deltagere til de fødselsforberedende hold gennem Facebook og plakatopslag blandt andet på uddannelsesinstitutioner. Og det er ikke svært at skaffe deltagere, fortæller Annemette Rasmussen, lektor ved jordemoderuddannelsen og tilknyttet Sundhedsklinikken som underviser.
– Vi afvikler et hold forår og efterår med ti par på hvert, og der er altid fyldt op, fortæller hun. Målet med klinikken, der blev etableret i 2010, var at give de studerende mulighed for at arbejde i et praksisnært læringsrum. En ny studieordning lægger desuden op til, at de studerende skal have mulighed for at arbejde sammen med andre professioner om konkrete opgaver, så de oplever udviklingen af et fælles kundskabsgrundlag på tværs af fag.
– Vores pædagogiske overvejelser var, at vi gerne ville skabe et trygt læringsrum i en tryg ramme, hvor de studerende kan møde gravide og deres partnere. Her kan vi desuden give de studerende høj grad af frihed til selv at tilrettelægge indholdet i undervisningen, fortæller Annemette Rasmussen.
Den fødselsforberedende undervisning er mange steder afskaffet eller stærkt begrænset ude på fødeafdelingerne.
– De studerende har ikke så ofte mulighed for at komme til at øve sig i didaktik og i at undervise ude på afdelingerne, hvor de er i praktik. Så for dem, der synes, at de mangler erfaring på området, kan det være en god ide at blive tilknyttet Sundhedsklinikken, siger hun. De studerende, der deltager i aktiviteter i Sundhedsklinikken, gør det på frivillig basis, men de har mulighed for at konvertere tre vagter fra klinikken til et forløb i Sundhedsklinikken. De studerende kan være tilknyttet aktiviteterne i klinikken uanset, om de er i klinik eller på skolen. Der følger altid tilbud om supervision med en af underviserne efter et forløb i klinikken, ligesom en underviser er til rådighed i planlægningen af aktiviteten og ved afviklingen. Til brug ved supervisionen har Annemette Rasmussen sammen med en kollega fra Ernæring og Sundhed, Mulle Signe Nielsen, udviklet en narrativ supervisionsform, som nu er implementeret i Sundhedsklinikkens regi.
Studerende fra 3. semester og frem kan deltage i aktiviteter på Sundhedsklinikken.
På tegnebrættet for fremtidige aktiviteter ligger fødselsforberedende undervisning med større vægt på fysisk træning og en temaeftermiddag for kommende fædre.
– Vi planlægger at udbyde en temaeftermiddag for kommende fædre som led i uge 24, Mens Health Week, hvor der er fokus på mænds sundhed. Temaeftermiddagen bliver afholdt i samarbejde mellem jordemoderstuderende og psykomotorikstuderende, siger Annemette Rasmussen.
Som det fremgår af artiklen ’En meningsfuld måde at øve sig på’ er det også muligt at etablere sundhedsfaglige aktiviteter gennem Sundhedsklinikken men med afholdelse på fx en fødeafdeling.
Evaluering af sundheds-klinikken
En spørgeskemaundersøgelse gennemført blandt studerende (fra alle professioner) ved PH Metropol viser, at:
- Muligheden for at opnå mere praktisk erfaring er hovedårsagen til, at de studerende motiveres til at deltage i aktiviteter i Sundhedsklinikken.
- 85 procent af de studerende mener, at Sundhedsklinikken ”i høj grad” (53 procent) eller ”i nogen grad” (32 procent) har givet dem kompetencer, som uddannelsen ikke i samme grad har givet dem.
- De studerende bruger mellem 1 og 7 timer om ugen i Sundhedsklinikken.
- 92 procent af de studerende angiver, at de ”i høj grad” (60 procent) eller ”i nogen grad” (32 procent) har været tilfredse med deres ophold i Sundhedsklinikken.
- Jordemoderstuderende udgør 11 procent af studerende tilknyttet Sundhedsklinikken