Overenskomst med vikarbureauer

Jordemoderforeningen har en række overenskomster med de danske vikarbureauer, der formidler jordemodervikarer til arbejdssteder i Danmark eller i udlandet. I foråret 2017 skal disse overenskomster fornys.

Hvis du som autoriseret jordemoder, har vagter i Danmark eller i udlandet gennem danske vikarbureauer, så er vi meget interesserede i at høre, hvis du har kommentarer til den kommende overenskomstfornyelse. Vi vil især gerne vide, om du har særlige ønsker til forbedringer af overenskomsten, eller om du oplever, at der er forhold i overenskomsten, der fungerer mindre godt i den praktiske arbejdstilrettelæggelse som vikar.

Jordemoderforeningens forhandlinger på vikarområdet sker i en løbende koordinering med forhandlingerne af vikaroverenskomsterne for andre sundhedsfaglige organisationer, men vi har fortsat mulighed for at tage særlige krav med til forhandlingsbordet. I de seneste forhandlinger har forbedringer på overenskomsten primært være lagt på løn og tillæg.

Har du andre spørgsmål eller generelle kommentarer omkring vikarbureauarbejdet, så er du også meget velkommen til at skrive det til os.

Jordemoderforeningen har ikke en oversigt over hvilke medlemmer, der arbejder på vikarbureauområdet, og vi får ikke oplysninger fra bureauerne, når en jordemoder har haft en vagt. Af samme grund har vi ikke mulighed for at sende materiale om overenskomstfornyelsen ud til de relevante medlemmer. Vi vil derfor også gerne høre fra dig, hvis du har vagter som vikar – også selvom du ikke har ønsker eller bemærkninger til overenskomsten.

Du kan sende din besked til jurist Sanne Aakermann Østrup på sao@jordemoderforeningen. dk eller til Jordemoderforeningen, Sankt Annæ Plads 30, 1250 København K

Vi glæder os til at høre fra jer.