OK18: Storkens dagbog

Storkens april måned: Det er blevet in at skrive dagbog. Så det gik storken også i gang med, da forhandlingerne om OK18 endte med sammenbrud, varsling af strejke og omfattende lockout. Følg storkens møde med Forligsinstitutionen og dens utrættelige kamp for frøkostpause og bevinget arbejdstidsaftale til alle. Her kan du følge fuglen, der både er blevet kaldt en svane og en struds undervejs i dens færden på de københavnske gader. Men storken er ikke nogen kylling, den forsvarer sig og sine med eget næb.

9. APRIL
Er efter ti år i frivilligt konflikteksil fløjet direkte ind i Jordemoderforeningen for at tilbyde min hjælp. Det kræver sin stork at stå i spidsen for den her konflikt. Og man vil jo gerne se lidt godt ud. Fik derfor et face- og bodylift på Bondos privatklinik. Følte mig som klækket på ny.

10. APRIL
Gik lige før demo’en til coach hos fire erfarne kobber-kolleger ved springvandet. De sagde: Du kan godt! Du er klar til at hjælpe Forligsmanden, Mette Christensen, med at finde en løsning for alle sammen med jeres forhandlere og de store stygge arbejdsgivere!

Gik glad og nycoachet ned til Thorvaldsens Plads med et følge af dejlige jordemødre. Selvtilliden fik dog en over næbbet, da Jan Hoby takkede „Svanen“ for fremmødet! Godt der var mange lærere til stede, så han kunne få sine skolepenge tilbage.

11. APRIL
Åh gud, på den igen. Fik lige pudset fjerene inden debuten ved den store fælles demo på Thorvaldsens Plads ved Christiansborg.

12. APRIL
Var på plads igen. Havde taget formanden for Jordemoderforeningen med – igen. Hun er altså lidt af en „stalker“.

16. APRIL
Fra faraoernes land til Dronningens København. Lidt kongelig har man jo lov at være. Ønskede hjerteligt tillykke til Daisy, når jeg nu var i nabolaget. Har i det mindste fået én krone med hjem!

På plads foran Forligsen. Hver fugl må synge med sit næb. Og det gør vi så: Det er slut med pæne piger, hør nu efter hvad vi siger, vores arbejde er meget mere værd. Mer’ i løn, løn. Meget mer’ i løn.

Tog en Uber hjem. Det’ gas! Kun autoriseret transport med overenskomstansatte som chauffører – naturligvis!

17. APRIL
Har store forventninger. Sidste dag i konfliktens udsættelse. Er der iltmangel i lokalerne, stagnation eller fremgang i processen? Arbejdsgivernes hjertelyd må da påvirkes under alt det pres?

Sker der snart noget? Har ellers givet Forligsmand, Mette Christensen, nogle ideer til en løsning for alle, herunder: Bedre tjenesterejsebestemmelser til dem, der er en del på vingerne. Og så skal frøkostpausen sikre

Og så blev jeg bedt om at komme til en faglig dag om reproduktion i Jordemoderforeningen. Midt i forhandlingerne! Måske jeg er lidt næbbet nu, men jeg synes altså, at det er groft, at jeg kun var inviteret som case. Men de var nu søde, de jordemødre.

Ved ikke om jeg kan schtå endnu 14 dage igennem i rampelyschet. Har fået dyppet næbbet lidt rigeligt efter schkuffelsen over det manglende forlig. Må også arbejde med min præschtationschangscht; de schtore forventninger fra jordemødrene – og især formanden. Og så er der hende der Djøf-Nina, der råber „nok er nok“ med knyttet næve og som schtjæler al opmærksomheden!

20. APRIL
Er der to, der står sammen, så er det os: Djøf-Nina og Storken!

21. APRIL
Så er det de afgørende forhandlinger! Har aftalt med Mette C, at det skal gøres færdig her i weekenden, ellers er det altså konflikt. Vi er mange her i dag, der mener det samme. Kom nu Sophie, Anders og Michael; find nu den løsning til alle frem!

22. APRIL
Det trækker ud. På trods af store mængder jordemoderkaffe, er jeg nødt til at gå lidt i reden.

23. APRIL
Blev nødt til at stimulere processen. Hvis det ikke hjælper, sku’ man måske prøve med manuel fremhjælpning fra de mange varme hænder.