Minder fra et fødested

Endnu et lille fødested lukker for at fusionere til et større. Fødegangen på Haderslev sygehus lukkede 1. juni og i denne artikel gør jordemødrene status og ser frem mod det nye.

39 år og 3 måneder, langt over 30.000 fødsler og masser af sved, tårer og hårdt vearbejde.Fantastiske minder, glæde og frustrationer, men også minder om familier i sorg, når skæbnen er ublu.

Haderslev fødegang på 7. etage med udsigten over dammen, der fylder fødestuerne og barselstuerne med lys, varme og ro. En ro, der spreder sig til hele gangen, til den fødende, den barslende og til personalet.

Haderslev fødegang er mindet om de tidlige morgener, hvor man som jordemoder er  på fødestuen sammen med parret. Kvinden, der arbejder med sine veer, manden, der – lidt på udebane – forsøger at være så nærværende,som kvinden nu tillader det.

Alle, især manden, bemærker, at morgenen gryr, dammen kommer til syne, harer, gæs eller rådyr kan ses på plænen foran sygehuset. Det er så særligt, det er så ubegrænsende.

Vender man blikket tilbage – ind på fødestuen – så bliver man som jordemoder fyldt af glæde og taknemmelighed. At få lov at være sammen med det fødende par, at få lov at dele deres store oplevelse, at opleve den ufattelige kamp kvinden ja parret sammen kæmper …og så klimaks, det store øjeblik … det er et mirakel… og det er det hver eneste gang.

Det var lige netop det, der var helt unikt ved Haderslev fødegang, der aldrig har været en fødefabrik – det har aldrig været samlebåndsarbejde. Det har været et lille fødested, med en fantastisk ro, som har forplantet sig. Tiden og roen har formet personalet, givet os plads til at yde det bedste. Og tænk sig … kollegaer, der snart går på pension, har fortsat gnisten for fødslerne og barselforløbene. Fantastiske barselsygeplejersker og social- og sundhedsassistenter brænder for deres arbejde.

Det er med stor taknemmelighed over, at vi har været en del af dette fantastiske sted og samtidig en sorg over, at noget så unikt lukkes ned. Desværre noget uventet fire måneder før planlagt.

Nu vælger vi at se fremad. Haderslev fødegang har lært os rigtig meget. Vi har mærket og set, hvad nærvær, tid og ro gør ved fødslerne. Det kan vi tage med os. Vi kan desværre ikke tage den skønne udsigt over dammen med, men får i stedet udsigten til den grønne skov.

Der bliver arbejdet på at skabe et rigtig godt miljø på den nye fødegang i Aabenraa. Vi ved, at rum med gode farver og lys, skaber velvære, ro og gode veer. Heldigvis vil Aabenraa fødeafdeling få en størrelse, der giver mulighed for at bevare nærheden til patienten og kontinuiteten. Og hvad vi sommetider har manglet i Haderslev, det får vi i Aabenraa, når vi flytter i samme hus som børneafdelingen.