Leder:Giv en mor livet!

Vi nærmer os maj måned med forårstegn og Mors Dag. Traditionelt anden søndag i maj, indført efter inspiration fra amerikanske blomsterhandlere engang i 1900-tallet! Vi har alle billeder i erindringen af små hjemmelavede gaver til vores mødre, senere de første blomsterbuketter vi selv gav eller modtog. I de senere år har vi fejret Mors Dag på nye måder, nemlig som en lejlighed til at gøre opmærksom på, hvordan man kan lette en mors tilværelse i lande, hvor selv de allermest basale rettigheder for hvert enkelt menneske ikke er etableret. Sidste år gav jeg min mor en ny køkkenhave — syd for Sahara. Og et par perlehøns. Også syd for Sahara.

Disse mange forskellige tiltag, der spiller på nødvendighed blandet med humor og det lille hib til vores eget – i sammenligning – overflodssamfund, de er hver for sig sikkert meget nyttige. Men det helt store tiltag ligger måske i at sikre, at der ER en mor til at anlægge den lille køkkenhave og passe perlehønsene som et ekstra grønt proteintilskud til hendes børn. I år er Sex og Samfund på banen med en konference 4. maj, mandag før Mors Dag: Kunsten at redde en mor. Se mere på www.redenmor.dk – det bliver både imponerende og underholdende. Peter Mygind er konferencier og skal være i selskab med både kronprinsesse Mary og med udviklingsminister Ulla Tørnæs. Jordemoderforeningen er inviteret til at stå med i en stand på den samme konference, og vi arbejder i skrivende stund på at kontakte jordemødre med projekt(er) i tredjeverdens lande gående på nedbringelse af mødredødeligheden og mødresygeligheden. Er du én af dem, hører vi gerne med det samme fra dig.

Sandheden – eller en af flere – er jo, at der mangler jordemødre i tredje verdens lande. Jordemoderen er det første led i overlevelsen, hun er både garant for diagnostik i forhold til overflytning og første yder af graviditets-, fødsels- og barselhjælp. Så derfor opfordrer vi alle til at komme til stede på konferencen og medvirke til at give en god Mors Dag gave: Vær med til at redde en mors liv!

”Jordemoderforeningen er inviteret til at stå med i en stand på den samme konference, og vi arbejder i skrivende stund på at kontakte jordemødre med projekt(er) i tredjeverdens lande gående på nedbringelse af mødredødeligheden og mødresygeligheden. Er du én af dem, hører vi gerne med det samme
fra dig. ”
Lillian Bondo, formand for jordemoderforeningen