Kunne en Chief Midwifery Officer gavne den danske svangreomsorg?

Dyk ned i, hvad en Chief Midwifery Officer (CMiO) egentlig laver i dette temas interview med Susanne Åhlund, der fik titlen i Sverige for et år siden. Du kan også læse om både Jordemoderforeningens og International Confederation of Midwifes vurdering af rollens vigtighed.

Læs de enkelte artikler:

Svensk Chief Midwifery Officer om rollen: “En investering i kvinders sundhed”

“Svenska Barnmorskeförbundet” lavede lobbyarbejde i flere år for at få en CMiO

Jordemoderforeningen mener: Danmark mangler en højtplaceret jordemoder, der kan tale svangreomsorgens sag

ICM kritiserer sammenblanding af fagligheder

Kært barn …

Organisationer som WHO og ICM bruger henholdsvis betegnelsen ‘Chief Midwifery Officer’ og ’Government chief midwifery officer’. Nogle lande og organisationer vil helst ikke bruge ordet ’officer’ på grund af dets militære associationer. I dette tema har vi valgt betegnelsen Chief Midwifery Officer og forkortelsen CMiO, da CMO i mange lande er kendt som forkortelsen for Chief Medical Officer.