Jordemoder på jordomrejse

Norge – Letland – Slovakiet – Bulgarien – Sydkorea – Japan – Laos – Malaysia – Grækenland – Andorra – Frankrig. Det er bare et lille udpluk af de 30 lande, som jordemoder Ditte Bargsteen har rejst igennem på cykel i løbet af det seneste år.

Det lyder måske ikke som det mest afslappende i verden at kæmpe sig op ad en fransk bjergside på to hjul for derefter at overnatte i fremmede menneskers stue og stå op næste morgen, tage det samme tøj på igen og cykle videre. Hver dag i et år.

Men selv 12.752 kilometer på cykel kan være en afslappende afveksling fra et hektisk jordemoderjob. Sådan oplevede jordemoder Ditte Bargsteen det i hvert fald.

»Jeg har altid elsket mit fag – at følge familierne og støtte og hjælpe dem til at finde sig selv i nye roller som forældre. Det er et meget givende job, men også utroligt travlt og hårdt. Det er ikke unikt for mig, sådan er det jo mange steder. Men det sled på mig, at jeg havde så mange pressede dage,« fortæller Ditte Bargsteen, som endte med et års orlov fra Herlev Hospitals svangregang og en meget, meget lang cykeltur sammen med sin kæreste.

Private overnatninger

Planen om en cykeltur rundt i verden udsprang af lange cykelture i Danmark under coronaens stop for udlandsrejser.

»På cyklerne sætter man tempoet ned, og man ser en masse steder, hvor man ikke kommer som almindelig turist i bus, bil eller med fly. Og det at være væk fra hverdagen i et helt år gør, at man føler sig helt fri, fordi man har tid til at skifte mening og ændre planer undervejs, « siger Ditte Bargsteen.

Og planerne blev da også ændret flere gange på grund af alt fra vejrforhold til Ruslands invasion af Ukraine. En anden ændring undervejs handlede om, at Ditte og kæresten Henrik begyndte at cykle med et andet mål. I turens første land Norge, hvor der er langt mellem mennesker, handlede det for parret fuldstændigt om at opleve naturen. Men derefter blev de glade for hjemmesiden warmshowers. com, som er et community af cykelrejsende, der tilbyder hinanden gratis overnatning.

»I Sverige var vi så heldige at bo hos adskillige familier. Det tændte en gnist, der fik os til at opsøge sociale oplevelser i højere grad. Fra at vi planlagde ruten efter, hvad vi ville se, begyndte vi at finde familier og køre efter dem. Det kom til at handle om at møde fremmede kulturer, spise i folks hjem, se hvordan de indrettede sig, og hvad de spiste,« siger Ditte Bargsteen og fortæller, at de fx boede privat hos folk i 14 ud af deres 19 dage i Frankrig og fik serveret både fireretters middage og store osteborde.

Verden er god

Konklusionen efter et år på cykel gennem en lang række lande er klar:

»Verden er virkelig god, og mennesker er virkelig gode og generøse i alle lande. Der er så mange skræmmebilleder i medierne, men når man så kommer til et land, er folk så søde. Folk har simpelthen taget sig af os på en helt vild måde.«

Efter et års orlov vendte Ditte Bargsteen tilbage til svangregangen på Herlev Hospital med nye perspektiver.

»Udfordringerne bliver ikke mindre på et travlt, regionalt fødested, fordi man er væk i et år. Men i løbet af året på cykel har jeg brugt en del tid på at kigge ind i mig selv. Det har skabt perspektiv på tingene.«