“Jeg har fagbevægelsen i mit blod”

Jordemoderforeningen har fået en ny direktør, Iben Konradi Nielsen, der ser Jordemoderforeningen være i en tid med plads til forandringer

Iben Konradi Nielsen

“Jeg har haft sympati for jordemødrenes sag, siden jeg som ung journalistpraktikant dækkede jordemoderstrejken i 1999. Jeg er super stolt over at skulle arbejde for en faggruppe, der giver børn og deres familier en tryg og god start på livet.“

Sådan lød Iben Konradi Nielsens Facebook- opdatering, da hun i starten af det nye år meddelte, at hun fra 1. marts 2020 bliver Jordemoderforeningens nye direktør. Og det har hun nu været i snart fire måneder, og uddyber her, at interessen for fagbevægelsen allerede kom ind med modermælken:

– Jeg har fagbevægelsen i mit blod. Den er en del af mit DNA. Min mor har altid arbejdet i fagbevægelsen, og min far er typograf og var med under strejkerne i 1980’erne. Så jeg er vokset op med, at de bredeste skuldre bærer, og jeg har meget tidligt fået en forståelse af fagbevægelsens fællesskab, hvor man står på skuldrene af resultater fra fortiden, fortæller 46-årige Iben Konradi Nielsen.

Efter journalistuddannelsen har hun i en årrække arbejdet med strategisk og politisk kommunikation i interesse- og medlemsorganisationer. De sidste tre år har hun været vicesekretariatschef i Socialpædagogerne. Her har hun sikret et samspil mellem det politiske niveau og sekretariatet. Og det er også en opgave, som hun ser skal løftes i Jordemoderforeningen:

– Det er afgørende, at der er en god sammenhæng mellem det politiske arbejde og det, der reelt arbejdes med i sekretariatet. Hvis den politiske ledelse for eksempel beslutter at arbejde med lokal løndannelse, så skal jeg sikre, at det forankres i de strategier, der er styrende for den måde, sekretariatet arbejder på – så medlemmerne til sidst mærker det i deres hverdag.

Og her kan man forvente at få en direktør, der ikke blot vil engagere, modernisere og inddrage sekretariatet, men også ser det som sin fornemmeste opgave at sikre, at sekretariatet hele tiden har øje på det enkelte medlems arbejdsliv, fag og vilkår.

Understøtte ny retning for Jordemoderforeningen
Iben Konradi Nielsen bor i en villa i Hvalsø med sin mand og to børn på 6 og 11 år. Men selvom hun kan sove trygt inde bag villaens murstensvægge, så vælger familien tit at tage på tur i det fri og overnatte i shelter eller hængekøje.

– Det er ren afslapning at være i naturen, siger hun.

Måske stammer hendes interesse for bålrøg i håret og græs mellem tæerne fra hendes mange år i FDF, hvor hun i dag både er leder i en lokal FDF-kreds og sidder i hovedbestyrelsen.

Hun er trådt til i en tid, hvor Jordemoderforeningen også har fået ny formand, Lis Munk.

– Det er en spændende tid for Jordemoderforeningen. Der er mulighed for at sætte en ny retning sammen med den politiske ledelse og være med til at understøtte nye politiske mål.

Som hun selv siger, så kunne hun ikke arbejde for en hvilken som helst faggruppe. Og hvis vi igen klikker ind på Facebook-opdateringen fra før, så tyder opdateringens afsluttende ord da også på, at Iben Konradi Nielsen har et bankende hjerte for velfærden:

– Fællesskabet i fagbevægelsen er gået i blodet på mig, så selvom jeg kommer til at savne socialpolitikken og de dygtige kolleger i Socialpædagogerne, glæder jeg mig til at fortsætte kampen for en anden af velfærdssamfundets vigtige forposter.