England mangler jordemødre

Fødeafdelinger i det østlige England mangler jordemødre. Derfor besøger repræsentanter fra afdelingerne de tre uddannelsesteder i Danmark for at fortælle om jobmulighederne på fødesteder i det østlige England.

Uanset om du er jordemoderstuderende, nyuddannet eller mere erfaren, så er du velkommen som ny kollega på et af de 17 mor-barn-centre i det østlige England, som den danske jordemoder Birte Harlev-Lam er leder af. Birte Harlev-Lam fortæller:

– I bestræbelserne på at kunne sikre alle kvinder en-til-en omsorg og i øvrigt give kvinderne mulighed for at vælge mellem forskellige tilbud i svangreomsorgen, så søger vi efter jordemødre, der kan være med til at kvalificere og udvikle servicen over for de gravide og fødende.

Derfor har ledelsen for svangreomsorgen i det østengelske område i samarbejde med Jordemoderforeningen arrangeret en rekrutteringstur til de tre uddannelsessteder i Danmark, hvor de vil fortælle om de faglige muligheder og udfordringer og om lokalområdet. Alle, også ikke-nyuddannede og jordemødre, der har været væk fra faget, er velkomne.

De mor-barn-centre, som Birte Harlev-Lam står i spidsen for, ligger i amterne Cambridgeshire, Bedfordshire, Norfolk, Hertfordshire, Suffolk og Essex.

– Der er gode togforbindelser til London og det er også nemt at komme til os med fly og med DFDS-færgen Esbjerg-Harwich, fortæller Birte Harlev-Lam.

Arbejdsstederne lover introduktionsprogram for danske jordemødre, der vælger at prøve lykken i det engelske. Programmet vil blive tilrettelagt ud fra den enkeltes forudsætninger.

– Vi tilrettelægger det sådan, at de danske jordemødre får mulighed for at fungere på alle felter – blandt andet på jordemoderledet klinik. Og vi opfordrer de nye jordemødre til at dele deres erfaringer med os, siger Birte Harlev-Lam.

Offentlige møder for jordemoderstuderende og andre interesserede:

Mandag den 17. januar kl. 14.30 til 17.30 på Jordemoderuddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen University College Nordjylland, Selma Lagerlöfs Vej 2, 9220 Aalborg Ø, lokale lok. 4.09

Tirsdag den 18. januar kl. 17-19 på Jordemoderuddannelsen i Esbjerg, Professionshøjskolen University College Syddanmark, Skolebakken 171, 6705 Esbjerg Ø, lokale 5217

Onsdag den 19. januar kl. 14.30-17.00 på Jordemoderuddannelsen i København, Professionshøjskolen Metropol, Campus Rådmandsmarken, Sigurdsgade 26, 2200 København N, lokale B432

Tilmelding er nødvendig
Send en mail til jpo@jordemoderforeningen.dk senest kl. 12 på dagen med navn og hvilket arrangement du tilmelder dig.