Bliv studenterpolitisk aktiv

Når repræsentanter for de studerende på de tre jordemoderuddannelser mødes til inspirations- og arbejdsweekend, er en sidegevinst de kram, jokes og mere eller mindre lødige sange om faget, der bliver delt.

Hvert halve år mødes de studenteraktive studerende fra de tre jordemoderuddannelser til en weekend, hvor de diskuterer de studerendes forhold og muligheder. De mødes for at dele erfaringer mellem uddannelserne, men der bliver også delt mange kram, jokes og sunget frække sange med kønsorganer og fødslen som tema i løbet af de to dage på Brandbjerg Højskole, hvor det efterhånden er blevet en tradition at samles – midt i landet med næsten lige langt fra Aalborg og København.

Weekenden på højskolen er for repræsentanterne i De Jordemoderstuderendes Råd (JSR) på UC Syd og Metropol samt De Jordemoderstuderendes Forening (DJSF) på UCN Aalborg. Mange har været af sted flere gange og deres ansigter lyser op i genkendelsens glæde, når kendte medstuderende dukker op, mens nytilkomne bliver hilst med interesse og varme.

Motivation i top
Jordemoderforeningen finansierer opholdet, og direktør Jan Helmer byder velkommen med næsten de samme ord hvert år: – I gør allerede nu en fantastisk indsats for jeres kolleger på studiet. Vi ved af erfaring, at det vil I også gøre, når I senere ender som kolleger, tillidsrepræsentanter eller ledere. Sådan er det bare. Vi ved, at jer der er engageret her, har retning mod et spændende jordemoderliv, fordi I er så engagerede.

Efter direktørens velkomst er motivationen for at gøre noget for faget, og for alle jordemoderstuderende, som regel i top hele weekenden.

Nogle af de emner som JSR/DJSF arbejdede med, da de senest mødtes, var trivsel, regler og rettigheder for studerende, udfordringer på klinikstederne og synlighed omkring det studenterpolitiske arbejde. Og der blev arbejdet videre med en national talskvinde til pressen og rollen som bisidder for medstuderende i tvister med uddannelses- eller klinikstederne og med emner til kongressen i 2014. På Jordemoderforeningens seneste kongres i 2012 fik JSR/DJSF ved afstemning ret til at være repræsenteret i kredsbestyrelserne i alle regioner.