Koordinator og problemknuser

Konsultationen på sundhedsklinikken i Jelling er en filial af fødeafdelingen i Kolding, hvor Freja Vingborg primært er ansat.

– Vi havde et problem med udeblivelser i Kolding. For kvinderne på asylcentret er det næsten en dagsrejse at komme fra Jelling til Kolding med offentlig transport, og så var det nemmere, at vi kom til dem, forklarer hun.

Alle konsultationerne på asylcentret foregår med tolk, som kvinderne ikke har fri adgang til i hverdagen. Derfor har de som regel også spørgsmål, som ikke vedrører graviditeten.

– Vi har ikke en stram plan for indholdet i konsultationerne. Vi har tid til snak, også hvis der for eksempel er problemstillinger i asylprocessen, de har brug for hjælp til, siger Freja Vingborg.

Derudover har hun påtaget sig en rolle som graviditetskoordinator for de gravide, der får opholdstilladelse og flytter fra asylcentret og ud i en modtagekommune.

– Overleveringen er overhovedet ikke sat i system, så der går let informationer tabt imellem Røde Kors, kommunerne og sundhedsvæsenet, siger Freja Vingborg, der derfor har besluttet at holde ’sine piger’ i hånden, indtil hun er sikker på, de er kommet videre hos praksislæge, sygehus eller jordemoder i den nye hjemkommune.

– Jeg ved, hvor faldgruberne er, så jeg laver som regel en plan for deres overflytning, så de ikke smutter imellem os. Jeg lader dem ikke bare gå, siger hun.


Liminalfasen – Det sårbare tomrum

Et væsentligt baggrundsmateriale for Freja Vingborgs feltstudier og analyser er den franske etnolog Arnold van Genneps definition af overgangsritualets tre hovedfaser, formuleret i 1909 og videreudviklet af antropolog Victor Turner i ’Betwixt and Between: The liminal period in rites of passage.’ De tre faser skal forstås således:

Udskillelsesfasen: Hvor man tager afsked med sin gamle identitet, fjernes fra sin normale position og placeres i en særlig tilstand, udskilt fra den normale verden.

Liminalfasen: Hvor den gamle identitet dør og overgangen til en ny finder sted. I mange kulturer opfattet som en særligt kritisk fase, da man er udsat og påvirkelig uden holdepunkt i en fast identitet. Man befinder sig i et tomrum, hvor man er hverken-eller og både-og.

Inkorporationsfasen: Hvor den liminale fase er afsluttet, ny identitet opnået og livet kan begynde på ny.


Crisis as context – I en tilstand af kaos

Freja Vingborgs masterafhandling er bl.a. baseret på professor i antropologi Henrik Vighs tese om ’Crisis as context’. Her et citat fra hans artikel fra 2008, ’Crisis and Chronicity: Anthropological Perspectives on Continuous Conflict and Decline’:

„Crisis is normally conceived of as an isolated period of time in which our lives are shattered. It defines the loss of balance and the inability to control the exterior forces influencing our possibilities and choices. The phenomenon is seen as a temporary disorder, a momentary malformation in the flow of things. Yet, for a great many people around the world crisis is endemic rather than episodic and cannot be delineated as an aberrant moment of chaos or a period of decisive change. Instead of placing crisis in context I argue that we need to see crisis as context – as a terrain of action and meaning.“