Afkort ikke jordemoderuddannelsen for at spare penge

Regeringen vil skære i professionsuddannelserne. Det rammer også jordemoderuddannelsen, men besparelsen er lille målt op imod de potentielle skadevirkninger ved det forringede faglige indhold.

Debatindlæg i dagbladet Information den 16. december 2024:

Regeringens nye planer for ungdomsuddannelserne har givet medie-genlyd, mens dens forslag om at skære i professionsuddannelserne har ikke vakt lige så megen debat. Det kunne der ellers være god grund til, for forslaget er svangert med skadevirkninger – i al fald, hvis vi ser på jordemoderuddannelsen, som står til at miste 15 ECTS-point (mål for det faglige indhold og tidsmæssige omfang af en videregående uddannelses enkelte studieelementer, red.).

Dermed lægger regeringen op til en beskæring, som hurtigt kan komme til at koste mere, end den sparer – og som rammer en uddannelse, der allerede er sat under et urimeligt krydspres mellem høje kvalitetskrav og knappe ressourcer.

Jordemødre får fra deres allerførste arbejdsdag et selvstændigt ansvar for gravide og fødende kvinder – et ansvar, som både omfatter mors og barns sikkerhed. Hvordan jordemoderen forvalter det, kan i mange situationer blive livsafgørende. Den handlekraft, som jordemødre går ud i et akut arbejdsfelt med, kræver en sammenhængende og grundig uddannelse. Forringes den, kan det få konsekvenser i virkeligheden – ultimativt eksistentielle konsekvenser for konkrete mennesker.

Essentiel viden springes over

Regeringen kalder den påtænkte afkortning for et ’kvalitetsløft’. Men det er svært at se, hvordan en besparelse, som vil afsætte kortere tid til at nå samme høje faglige niveau, skal kunne føre til bedre kvalitet.

Der er i forvejen høje krav til undervisningsmængde og klinisk erfaring på jordemoderuddannelsen, hvilket betyder, at alle elementer af det pensum, der skal reduceres, rummer essentiel viden. Når man står alene med en fødende kvinde, og noget uventet opstår, er det ikke nok at have styr på de grundlæggende procedurer. Man skal også være trænet i at håndtere sjældne men alvorlige situationer.

Jordemoderuddannelsen har en særlig struktur. Kun halvdelen af undervisningen er teoretisk, mens resten foregår ude i praksis, hvor de studerende, står side om side med erfarne jordemødre, lærer selvstændigt at tage ansvar og træffe vigtige beslutninger. Det skyldes, at jordemoderuddannelsen er underlagt særlige EU-krav, der ikke kan ses bort fra. De studerende skal for eksempel gennemføre minimum 100 konsultationer med gravide og assistere ved mindst 40 fødsler. Disse minimumskrav er ikke til forhandling, og presset på uddannelsen stiger derfor yderligere, givet at det så kun er muligt at reducere den teoretiske del.

Vi mener på den baggrund, at jordemoderuddannelsen bør undtages fra reformens grønthøstning af de 15 ETCS-point på alle professionsuddannelser. En undtagelse af jordemoderuddannelsen fra reformens besparelser vil betyde en minimal økonomisk omkostning – men den vil sikre og bevare den tryghed og kvalitet, vi som samfund forventer i fødselshjælpen.

En optimeret start på livet

Ifølge beregninger gennemført for Jordemoderforeningen af Nordic Healthcare Group vil det kun koste 11 mio. kr. at undtage jordemoderuddannelsen fra besparelsen, fordelt på taxametertilskud og SU. En beskeden pris at betale for en faggruppe, hvis arbejde er med til at sikre, at nye liv får den bedst mulige start. Jordemoderuddannelsen balancerer i forvejen på grænsen af, hvad der kan lade sig gøre, og nedskæringer i et presset pensum kan i sidste ende gå ud over både jordemødrene og de fødende.

Jordemoderuddannelsen er en lille uddannelse med enorm betydning for samfundet. Jordemødre har et langsigtet, sundhedsfremmende og forebyggende ansvar. I en tid, hvor lave fødselsrater skaber bekymring, må vi investere i at sikre, at alle børn får den bedste start på livet – og det begynder med dygtige jordemødre.

Det, vi har brug for, er ikke en forkortelse. Vi mangler heller ikke kvalitet og mere klinisk forankring, som er regeringens argumenter for reformen. Det må være afgørende at sikre, at jordemoderuddannelsen ikke mister det faglige niveau, der er fundamentet for deres værdi og funktion i samfundet. Vi opfordrer politikerne til at tænke sig om i stedet for at tro, at man kan presse samme ændringer ned over alle uddannelser og få det samme resultat. I vores tilfælde er det på bekostning af en uddannelse, der er attraktiv og velfungerende.

En minimal økonomisk besparelse må ikke gå ud over kvaliteten af fremtidens jordemødre. Det er dem, der står ved fødelejet. Og det er dem, vi som samfund er afhængige af, når livet begynder.