Sommer på fødegangen: Den første sommer på Bornholm med vikarer fra et bureau

Bornholms Hospital har de været nødt til at hente vikarer fra et vikarbureau, og det er første gang så længe jordemoder Anita Bruun og jordemoderleder Rikke Albæk har været ansat. Anita Bruun har været på stedet i 27 år og Rikke Albæk i elleve år, det sidste halvandet år som jordemoderleder.

Alt var ellers faldet i hak med to jordemødre på barsel og to ansat til at afløse dem, men kort før sommerferien sagde den ene vikar op. På det tidspunkt var sommerferieplanerne lagt, og alle havde fået tre uger eller to uger, som de ønskede det.

Øjebliksbilleder fra fødeafdelinger, hvor tillidsrepræsentanter og ledere fortæller om udfordringer og løsninger på det evige problem: Afvikling af ferie.

Læs alle artikler om “Sommer på fødegangen” her

Så lige nu er der to vakante stillinger, en skal afløse en jordemoder på barsel, den anden er en nyoprettet stilling, som giver afdelingen mulighed for at have en ekstra dagvagt i et halvt år fra 1. august. En stilling, som fødeafsnittet er blevet opnormeret med, via de ekstra midler, som Region Hovedstaden har afsat til området. Problemet er, at der nærmest ikke er nogen, der søger stillingerne.

– Det er meget sårbart, når vi mangler nogen. Vi er kun syv i alt plus chefen. Og hun går allerede oftere i vagt end de 1-2 vagter om måneden, hun plejer at dække til hverdag, siger Anita Bruun.

Sommeren er som sådan ikke travlere bortset fra august, men sommerferien får det hele til at stramme til, fordi der er to eller tre afsted på ferie ad gangen. Flere vagter er blevet udbudt som FEA.

– Vi strækker os rigtig langt samtidig med, at man skal passe på sig selv. En sygemelding kan hurtigt blive et problem, men sådan er det faktisk hele året. Det er svært at få nogen til at komme på døgnvagt med få timers varsel. Jeg synes, vi er gode til at holde humøret højt, men der ligger en stemning af, at det er stramt lige nu, siger Anita Bruun.

På fødeafdelingen kan de mærke, at der strømmer turister til øen om sommeren.

– Vi er begyndt at notere op i en lille bog, hver gang vi tilser en turist på fødegangen. Det er vi startet på, da vi ser en stigende tendens til at flere kommer til øen for at føde, og mange også henvender sig med behov for at blive tilset, mens de opholder sig på øen, siger Rikke Albæk.

Bornholm har Danmarks mindste fødeafdeling med 300 fødsler om året. Jordemødrene spænder over alle opgaver lige fra at give akupunktur til at tage PKU. Ind i mellem det skal de hoppe ind til en fødsel, de reder senge og fylder op på stuerne og på depotet, fordi der ikke er faste assistenter eller sosuer ansat.

– Vi kender ofte de kvinder, vi føder med. Det vil sige, at der er en stor grad af kontinuitet. Jordemødrene oplever at have hele forløb, hvor de følger de gravide og fødende tæt, siger Rikke Albæk.

I hverdagen er der en dagvagt, der efterfølgende har rådighedsvagt til næste dag. Derudover er der en døgnvagt, som er på kald hjemmefra. I weekenden er der to døgnvagter pr. døgn.