Sådan tager du godt imod din nyuddannede kollega

Vi ved, at efter tre år havde hver tredje af de nyuddannede jordemødre fra årgang 2015 og 2016 droppet fødegangsarbejdet til fordel for andre jobfunktioner. Det er et stort problem af mange grunde. Og det ér hårdt at starte i et nyt arbejde. Så hvordan tager man bedst imod nye, unge kolleger og hjælper dem godt ind i arbejdet? Læs med i guiden her

1

Vær med til at sørge for, at I har modtagelsen af nye kolleger sat i system på din arbejdsplads. Hvis I ikke allerede har en tjekliste, I bruger ved nyansættelser, kan du måske foreslå, at I får lavet en? Faktisk behøver det ikke tage lang tid, for Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig Administration har lavet en bruttoliste, I kan plukke fra. Den er lavet som et worddokument, så I nemt kan slette de punkter, der ikke er relevante for jer og selv tilføje andre punkter.

Find den her: https://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/%20god-modtagekultur/modtagelse-introduktion

2

Vær som kollega opmærksom på, at en god introduktion ikke kun varer en uge eller en måned. Din nye kollega skal integreres på arbejdspladsen både praktisk, socialt og fagligt. I den første uges tid vil fokus typisk være på alt det praktiske: Hvor er medicinrummet? Og hvem ringer jeg til, hvis computeren driller?

Efter den første måned har den nye kollega som regel fået båndbredde til gerne at ville indvies i arbejdspladsens sociale liv. Hvem har en strikkeklub? Og hvordan får man fat i Petra, som arrangerer »Hyggeklubbens« kvartalsvise ture til standup og foredrag?

Når kollegaen har været på arbejdspladsen i cirka et år, er hun som regel landet så meget, at der måske begynder at være plads i hendes hoved til at fokusere på at udvikle sig fagligt. Hvad kan du tilbyde af sparring – formelt såvel som uformelt – så hun oplever, at hun er havnet på en arbejdsplads, hvor man gerne vil udvikle sig løbende gennem ens arbejdsliv? Tilknytter I alle nyansatte til en mentor på arbejdspladsen? Ellers kan det bestemt anbefales. Hvis I allerede har en mentorordning, så er det måske værd at tjekke op på, om jeres mentorer sørger for at holde fast i dialogen med deres mentees i helt op til to år.

3

Som nyuddannet er man ofte meget idealistisk, og samtidig er man skolet gennem et langt uddannelsesforløb i at stræbe efter 12-tallerne. I et arbejde som jordemoder, hvor man arbejder med mennesker, kan man altid gøre mere. Men måske er det 7-tallerne, man skal stræbe efter, hvis man ikke vil ligge søvnløs nat efter nat og tænke ’Jeg kunne jo også have …’ som nyansat basisjordemoder? Det betyder også, at du som nyeste medlem af holdet ikke konsekvent behøver at melde dig frivilligt til de mest komplicerede forløb. Din læringskurve er stejl i forvejen, så tillad dig selv at vælge de ukomplicerede forløb i ny og næ.

Som kolleger og ledelse har I desuden alle et ansvar for at hjælpe med at formidle til nye kolleger, hvornår en opgave kan betragtes som løst. Hvor meget forventes man faktisk at gøre på lige præcis jeres arbejdsplads? Og ikke mindst hvor lidt?

Som kollega kan du også med fordel bakke nyansatte kolleger op, hvis de har sagt fra over for den urimelige patient på stue 2 på en konstruktiv måde. Det er ikke altid nemt at kende rammerne for grænsesætning, og hvordan man passer på sig selv, når man er landet i en helt ny kultur på en arbejdsplads.

4

Man udvikler sig bedst, hvis man får passende udvikling og ansvar. Det er sjældent sjovt at være studerende den ene dag og stå som kontaktjordemoder med ansvaret for en studerende den næste. Gør I noget for at »skåne« jeres nyuddannede kolleger for at have studerende med sig i en indledende periode? Nogle steder har nyuddannede ikke jordemoderstuderende med sig før efter to år.

5

Ingen kan bruge til noget, at du tænker ’Det var godt nok godt klaret!’ om en nyansat kollegas håndtering af en særlig svær patientdialog. Ros skal siges højt. Og især i forhold til nyansatte, som ofte er meget usikre på, om de leverer godt nok, er intet nyt IKKE godt nyt. Hvis du vil være en god kollega, så anerkend vanskeligheder og giv masser af ros og konstruktiv feedback. Det behøver ikke at tage lang tid.

6

Når din nye kollega har været hos jer i et par måneder, kan du prøve at spørge nysgerrigt ind til, om der er arbejdsgange eller andet, som kollegaen har undret sig over indtil nu. Nye medarbejdere kan være gode øjne på jeres faste rutiner, inden de selv er blevet sovset så meget ind i netop jeres kultur, at de finder enhver besynderlig arbejdsgang helt naturlig. Et sådan spørgsmål vil ofte både bidrage til, at den nye kollega føler sig inddraget og får en følelse af ejerskab, men måske kan I også få ændret på en uhensigtsmæssig rutine eller to?

Kilder: Organisationskonsulent i Jordemoderforeningen, Tina Frisk Kjettrup og Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og offentlig administration