Respekt og selvbestemmelse giver resultater

Pris til tværfagligt samarbejde til støtte af gravide kvinder med misbrugsproblemer

Igen i år var det sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen, der overrakte Årets pris, der uddeles af fonden En god start i livet. Prisen tilfaldt denne gang overlæge Margrethe Møller og misbrugskoordinator Lisbeth Bak, begge fra Baggrundsteamet for gravide misbrugere i Nordjyllands amt.

– I får prisen, fordi I har vist omverdenen, at I med engagement og tillid giver den gravide mulighed for at begynde på en frisk. I giver hende en chance for at vise, at hun, allerede i graviditeten, ønsker at passe på sit ufødte barn. Kvinderne oplever, at de får langt større selvværd, fordi de har stor indflydelse på de beslutninger, der tages, sagde fondens bestyrer Cecilie Virgin.

I Baggrundsteamet lykkes det at afvænne 15 misbrugere om året – en forebyggende indsats, der ikke kun betaler sig menneskeligt, men også økonomisk.

Tale fra en minister
Sundhedsministeren fremhævede Baggrundsteamets tværfaglige arbejde:- Som en del af Baggrundsteamet har I været med til at fremme koordineringen mellem fagpersoner og sygehusafdelingerne. Det er uden tvivl baggrunden for jeres gode resultater, og jeres succes betyder, at det nu overvejes at udbrede modellen til andre amter, sagde sundhedsministeren, der også her brugte anledningen til at promovere regeringens målsætning om, at den negative sociale arv skal brydes.

– Fra regeringens første dag har opgaven været at bryde den negative sociale arv. Det kan vi bl.a. gøre ved at give børnene en god start i livet. Vi skal undgå at forældrenes problemer fra fødselsøjeblikket bliver børnenes problemer, sagde ministeren, der startede sin karriere som sundhedsminister med på første dag for to år siden at uddele Årets pris.

– Og jeg håber, nok i modsætning til flere af deltagerne her, at jeg kommer her mange år endnu, sagde Lars Løkke Rasmussen.

Beretning fra virkeligheden
– De kan ikke gøre dig stoffri, det kan du kun selv, erkendte Monika Jakobsen, tidligere bruger af Baggrundsteamet – nu stoffri, mor til en dreng og netop uddannet som sports- og erhvervsinstruktør.Monika Jakobsen fortalte under prisoverrækkelsen om et amfetaminmisbrug, der dagligt kostede hende 1.500 kr., om et liv i rockermiljøet og om et voldeligt ægteskab. Og om den støtte, der gjorde at hun slap ud af afhængigheden og i dag kan tage vare på barn og karriere.

– Hvis jeg ikke havde fået den støtte, var jeg faldet igen. Jeg levede i et voldeligt ægteskab – barnets far døde et halvt år efter fødslen. I dag kan jeg sige, at det måske var det bedste, sagde Monika Jacobsen og fremhævede Baggrundsteamets evne til at lade kvinderne selv vælge, hvordan de vil behandles.

– Jeg valgte samtaler og at aflevere tisseprøver og at der skulle være faste sluttidspunkter for kontakten med teamet, fortalte den tidligere misbruger.