Ny bog ønsker at være et kærligt og kritisk blik på jordemoderfaget

Tre jordemødre har udgivet en antologi om jordemoderfaget. Deres håb er, at bogen med sine forskellige blikke på, hvordan jordemoderfaget har været, hvad der former det i dag, og hvor det er på vej hen, vil kunne skabe eftertanke blandt danske jordemødre

Én jordemoder, der beretter om sin læretid ved distriktsjordemoder Fru Hansen i 1960’erne.

Én jordemoder, der fortæller om det tværfaglige samarbejde mellem jordemødre og obstetrikere i starten af 2020’erne.

Og én jordemoder, der fortæller om jordemoderlykke, mens en fjerde dykker ned i traumatiske fødsler og en helt femte beskriver prisen for empatisk arbejde.

Alle har de én ting til fælles. De er en af de 20 bidragydere i en ny bog med titlen ’Jordemoder. Profession, identitet og fortællinger’.

Fortid, nutid, fremtid

Katja Schrøder er en af ophavskvinderne til ideen om at samle en lang række bidrag og udgive dem som bog i form af en jordemoderantologi. Ideen opstod i miljøet omkring kandidatuddannelsen i jordemodervidenskab på Syddansk Universitet, hvor Katja Schrøder arbejder som adjunkt, og hvor de to andre redaktører, Anna-Maja Rosbjerg Vilhelmsen og Marie Louise Mastrup Knudsen, også har haft deres gang.

– Man kan jo nok godt kalde det lidt navlebeskuende at skrive en bog om sit eget fag, men der findes stort set ingen litteratur om danske jordemødre, udover Helen Cliffs fantastiske bøger om jordemoderlivet før centerordningen. Og fortiden er et vigtigt perspektiv, men det kan ikke stå alene kun at kigge bagud. Vores formål med antologien har været også at se på, hvor vi er nu, og hvor vi er på vej hen. Vi mener, at jordemoderfaget befinder sig et svært sted i disse år, og at vi har brug for at undersøge vores fælles professionsidentitet og -forståelse i både et historisk og et nutidigt perspektiv for at finde ud af, hvor vi er på vej hen, forklarer hun.

– Vi ville have noget i en dansk kontekst, og derfor gik vi i gang med at beskrive projektet, invitere bidragydere med og finde et forlag. Der er selvfølgelig et lille marked for sådan en bog, fordi vi er en lille profession i et lille land, så det har krævet, at vi kunne rejse finansiel støtte til projektet for at få et forlag med på at udgive bogen. Vi skylder Jordemoderforeningen en stor tak for at bidrage med 50.000 kr. til projektet. Det har været en helt fantastisk spændende og sjov proces, fra start til slut. Men nu hvor vi er færdige, kan jeg vist godt sige, at det var godt, at vi ikke vidste, hvad vi gik ind til, og hvor mange timer vi ville komme til at bruge på det, griner hun.

Genkendelighed og refleksion

Bogen lå klar til udgivelse i april 2022, og det er Katjas håb, at den vil vække eftertanke og refleksion blandt dens læsere:

– Der er bidragsydere, der sætter ord på noget, jeg aldrig havde tænkt på før, og som har fået mig til at tænke ’Gud, hvor er det godt set!’ Andre har fået mig til at tænke ’Det der er jeg slet ikke enig i!’ Vi tre redaktører har fået så mange interessante samtaler ud af at læse teksterne i bogen. Og mit håb er, at det samme vil ske for læserne. At bogen kan vække noget resonans, genkendelighed, fællesskab og refleksion. Måske kan den bidrage med nogle pejlemærker, som kan få en til at overveje, hvem man selv er, hvor man står, hvad man mener. Man kommer nemt til bare at reproducere gamle sandheder, hvis man ikke reflekterer over sit eget fag. Og der er bogen tænkt som et kærligt og kritisk blik på vores fag, og hvem vi er, siger Katja.

De tre redaktører

1. Marie Louise Mastrup Knudsen er jordemoder og Master of Midwifery fra University of Sheffield. Marie Louise har arbejdet som jordemoder på Aarhus og Aalborg universitetshospitaler og Thisted sygehus og er i dag lektor ved UC Nordjylland.
  2. Anna-Maja Rosbjerg Vilhelmsen er jordemoder og cand.scient. san. fra Syddansk Universitet. Anna-Maja har arbejdet som jordemoder på Kolding Sygehus og er i dag kvalitetskoordinator på Sygehus Lillebælt.
  3. Katja Schrøder er jordemoder, cand.scient.san. og ph.d. fra Syddansk Universitet. Katja har arbejdet som jordemoder på Rigshospitalet og Odense Universitetshospital, har været medstifter af og formand for Jordemoderfagligt Selskab og er i dag adjunkt på Syddansk Universitet.

Alle antologiens bidragsydere

Anna-Maja Rosbjerg Vilhelmsen, Anne Barfoed, Anne Løkke, Annegrethe Nielsen, Bodil Kirstine Møller, Christina Prinds, Dorte Hvidtjørn, Ellen Aagaard Nøhr, Ingrid Jepsen, Julia Kadin Funge, Katja Schrøder, Lillian Bondo, Linda Dahl Skjoldborg Lindahl, Maj-Britt Schulze Romme, Marie Louise Mastrup Knudsen, Mie Hammershøi, Nanna Kirk Lauridsen, Nicole Thualagant, Rikke Strangholt, Susanne Houd