NJF: Sæt kryds i kalenderen

Sæt allerede nu kryds i kalenderen, hvis du gerne vil deltage på NJF-kongressen, der afholdes i København 26.-28. maj 2025. Jordemoderforeningen er vært for den 23. nordiske kongres, og her fortæller forkvinde Lis Munk om årets tema.

Foto: Claus Boesen

Temaet for den kommende NJFkongres er ”Midwives embracing diversity”, og det er valgt af Jordemoderforeningen sammen med Dansk Jordemoderfagligt Selskab. Og nu forpligter valget af tema, fortæller Jordemoderforeningens forkvinde Lis Munk:

»Vi håber, at vi kan arrangere en kongres, der lever op til temaet. En kongres, som er så bred og divers i sit indhold, at den kan give noget til alle deltagere. Så hvis man interesserer sig for uddannelse, er der noget om det, og hvis man er meget optaget af den tidlige graviditet, kan man blive klogere på det osv.«

For hende er det vigtigt at understrege, at ordet diversitet kan handle om mange ting.

»Diversitet handler selvfølgelig om religion, seksualitet osv. men det handler jo også om diversitet i jordemoderarbejdet: Det er lige så rigtigt jordemoderarbejde at rådgive den unge, der skal finde sin seksualtitet som at vejlede den aldrende kvinde, der skal have en dejlig seksualitet trods tør vagina. Og dermed er du lige så meget en ’rigtig jordemoder’ om du arbejder som forsker, som privatpraktiserende eller på en fødegang. Diversitet kræver også, at vi skal favne hinanden som jordemødre.«

Som vært for kongressen glæder Lis Munk sig allerede til maj 2025, for som hun siger:

»Det er altid en fest, når man samler jordemødre. Og den høje faglighed, der i stigende grad kendetegner jordemoderforskning i de nordiske lande, gør, at det også fagligt vil blive en fest at komme til kongressen, er jeg sikker på!«