NJF: Indsend dit abstract nu

Det er nu, du skal indsende et abstract, hvis du gerne vil præsentere et forsknings- eller udviklingsprojekt til Nordic Midwifery Congress 2025.

Nina Olsén Nathan er forkvinde for Dansk Jordemoderfagligt Selskab og for den kommende kongres’ ’scientific committee’. Vi har talt med hende om, hvem der kan indsende abstracts, og hvordan de bliver bedømt.

»Vi håber og forventer at modtage flere hundrede abstracts fra alle de nordiske lande, så vi kan fylde kongressens program til bristepunktet med flere parallelle spor. Der skal både være mundtlige præsentationer, posterpræsentationer samt workshops, og vi håber på en stor bredde i de abstracts, der bliver indsendt,« fortæller hun.

Alle, der arbejder med forskning relateret til jordemoderfeltet, kan indsende abstracts til kongressen. Alt lige fra biologer til antropologer, der forsker i jordemødres arbejdsfelt – samt selvfølgelig jordemoderforskere fra alle de nordiske lande.

»Der er sket meget inden for jordemoderforskningen, alene siden kongressen blev afholdt sidst i Helsinki – fx er der kommet mange jordemødre-ph.d.er til i både Danmark og de andre nordiske lande i de senere år. Meget i tråd med kongressens tema « Midwives embrasing Diversity” ved vi, at der er en stor diversitet i forskningen, og vi håber på, at den diversitet vil skinne igennem i de indsendte abstracts,« forklarer Nina Olsén Nathan.

Ønsket, om at kongressens diversitetstema vil kunne aflæses i de indsendte abstracts, handler om, at man på kongressen helst skal kunne blive klogere på både fødsler men også graviditet, fertilitet, barsel, langtidshelbred relateret til graviditet og en lang række andre temaer.

»Og så foregår der virkelig meget interessant helt kliniknært omkring patientsikkerhed osv. i alle landene, som vi også gerne vil høre om og lære af. Derfor kan man også indsende abstracts under kategorien udviklings- og kvalitetsprojekter, « slutter Nina Olsén Nathan.

Alle de indsendte abstracts bliver læst og bedømt efter samme kriterier af satellitgrupper bestående af forskningskyndige jordemødre i landene bag kongressen.

Mulige emner for abstracts

Kongressen foregår på engelsk. Både abstracts og præsentationer skal derfor også være på engelsk. Her følger en – ikke udtømmende – liste over mulige emner for abstracts:

• Onset of labour, Labour stages, and Progression
  • Birth Choices and Birth Practices
  • Sustainability in maternity care work life
  • Sustainability – the green footprint
  • Diversity and inclusion of Gender, Religion, and Ethnicity
  • Education
  • Essential Competencies for Midwifery Practice
  • Midwifery organisation and leadership
  • Midwifery care in the complexity and pathology of maternity care
  • Postnatal care