Mere end bare et måltid

I Aabenraa har en stor gruppe ansatte på fødegangen etableret ’Aabenraa fødegangs cateringservice’ til deres kollega Ulla Cordt-Svendsen, der er ramt af kræft.

I juni måned gik Ulla Cordt-Svendsen på sommerferie, men da ferien var slut, vendte hun ikke tilbage til sit arbejde som jordemoder på fødegangen i Aabenraa.

I løbet af sommeren havde hun fået konstateret tarmkræft, var blevet sygemeldt, opereret og havde fået lagt en plan for det kommende halve års kemobehandling.

At den mangeårige jordemoder nu stod foran en hård tid som alenemor til to børn på 12 og 10, stod hurtigt klart for hendes kolleger på fødegangen. Og derfor gik der ikke længe, inden Ulla modtog en sms fra dem. I den stod der blandt andet:

»I øvrigt så har vi på fødegangen besluttet at oprette Aabenraa fødegangs cateringservice! Kun til dig! Vi vil så gerne hjælpe dig med at lette hverdagen lidt, nu hvor du står i den situation, som du gør. Vores plan er at levere et friskt, lækkert og sundt måltid til jer 2-3 x i ugen. Du vil ikke blive belemret med vores selskab så mange gange i ugen, da planen er, at vi bare stiller det ved din dør, og så skal du bare lune/varme det og stille det på bordet! Vi ved godt, at din mor kommer og hjælper dige en del, og du tænker at det skal vi da ikke – men vi gør det om du vil eller ej.«

Over 40 kolleger leverer mad

I dag er Ulla Cordt-Svendsen færdig med femte omgang kemo ud af de otte, hun skal have, og kollegerne har troligt leveret aftensmad i hele perioden.

»Jeg har fået fortalt, at da Anita, som koordinerer det hele, skrev ud første gang og spurgte, om folk ville være med, fik hun 30 tilbagemeldinger på 10 minutter. Og i dag er de vist 45, der er med til at levere mad til mig,« fortæller Ulla Cordt-Svendsen.

Det er alle faggrupper fra Aabenraa fødegang, der bidrager. Og Ulla er så glad for den omsorg, hun oplever flyde mod sig fra sine kolleger:

»Da jeg ringede til Anita og sagde ja tak efter at have fået sms’en, tudede jeg et stykke. Og Anita tudede også lidt og sagde ’Nu skal du kæmpe, så kan vi gøre det her for dig.’ Og det betyder virkelig så meget at mærke deres omsorg.«

Både lækkert og sundt

Ordningen er sat i system, så Anita R. Nissen hver fredag eller lørdag skriver til Ulla Cordt-Svendsen for at høre, om Ulla skal have behandling i den kommende uge, hvad hun har brug for, og hvordan det går. Det kommunikerer hun videre til kollegerne i en lukket Facebook-gruppe, hvorefter de byder ind på at levere mad.

»På den måde får mine børn og jeg tre til fire sunde og varierede måltider om ugen. Og mine kolleger lægger sig sådan i selen for at forkæle os. Min mor har et par gange sagt, at der er i hvert fald ikke nogen af dem, der springer over, hvor gærdet er lavest! Det er virkelig både lækkert og sundt, det vi får.«

Børnene i familien er også glade for ordningen.

»Ja, min datter sagde faktisk en dag: ’Vi har aldrig fået så god mad, som efter du er blevet syg!’ Det viser bare hvor lækkert det er. Og for mig betyder det, at jeg med sindsro kan give børnene pomfritter og hot wings, når jeg laver mad om lørdagen, for de får så meget god og sund mad resten af ugen.

Taknemmelig for omsorgen

Ulla Cordt-Svendsen fortæller, at kollegerne stort set altid lægger en lille håndskrevet seddel med gode ønsker og tanker samt instrukser til opvarmning af maden. Og derudover er der tit lidt ekstra med: En lille pose fredagsslik til børnene, en buket blomster, en hjemmelavet dessert og af og til endda madpakker til børnene til næste dag.

»Det er så stort, det de gør! Jeg ved, at de også har små børn og skiftende arbejdstider, og alligevel finder de overskuddet til at gøre det her for os. Vi hører så meget om travlhed, men når det virkelig gælder, så er vi der alligevel for hinanden. Jeg er simpelthen så taknemmelig for al deres omsorg, de er bare fantastiske! Det er så meget mere end bare et måltid, de leverer,« siger Ulla Cordt-Svendsen.