Lille Knib med stor effekt

Her er en introtekst - til test

Kvinden, der står med sin mobil i hånden og kigger koncentreret på sin skærm, er måske slet ikke ved at læse en sms. Måske er hun i færd med at lave sine daglige knibeøvelser for at forebygge inkontinens …

Scenariet kan meget vel blive til virkelighed, når en planlagt app om knibeøvelser til gravide ligger klar. Bag projektet står jordemoder Pernille Sørensen, Næstved Sygehus, som fik idéen i forbindelse med en undersøgelse* blandt gravide indvandrerkvinder i Danmark. Her fandt hun, at kvinder med indvandrerbaggrund generelt vidste mindre om kroppen end danske kvinder.

– Mange indvandrerkvinder kender slet ikke ordet inkontinens. Ordet eksisterer for eksempel ikke på arabisk. De ved heller ikke, at graviditet og fødsel er en risikofaktor med hensyn til at udvikle inkontinens, og at det er en tilstand, der kan forebygges. De forventer, at tilstanden vil forsvinde spontant efter fødslen, fortæller Pernille Sørensen.

I første omgang var appen da også målrettet indvandrerkvinder. Projektet er siden blevet udvidet til at omfatte alle gravide. For som Pernille Sørensen siger:

– Inkontinens er et universelt problem. Både graviditet og fødsel belaster bækkenbunden. Op mod hver tredje kvinde oplever inkontinens under eller efter graviditeten.

– Inkontinens kan have store omkostninger for livskvaliteten og for kvindernes sociale liv. Kvinder med inkontinens går ingen steder, før de har orienteret sig om, hvor toiletterne befinder sig på vejen. De går i en evig frygt for at lugte af urin. Inkontinens kan også have en hæmmende effekt på deres sexliv, fortæller Pernille Sørensen.

Det er hendes erfaring, at kvinder uanset nationalitet er tilbageholdende med at stille spørgsmål om inkontinens, når de er til svangreundersøgelser. Kvinderne vil gerne have viden om inkontinens. De vil også gerne vide, hvordan problemet kan forebygges, men stiller ikke selv spørgsmålet. Og de fortæller slet ikke, hvis de selv lider af inkontinens.

– Det er pinligt at tisse i bukserne, selvom det måske blot er nogle dråber.

Efter fødslen er de nybagte mødre typisk så fokuseret på moderrollen og barnet, at hensynet til deres egen krop risikerer at glide i baggrunden. Selvom barselpersonalet oplyser mødrene om, at de skal huske knibeøvelserne derhjemme, drukner opfordringerne ofte i hverdagen med en nyfødt. Hvis emnet bringes på bane, ved de fleste kvinder egentlig godt, at det er vigtigt at have en stærk bækkenbund, men de ved ikke, hvordan knibeøvelserne udføres korrekt og glemmer at lave dem.

– Kvinder skal huske, at bækkenbunden er en muskel, og ligesom alle andre af kroppens muskler, skal den holdes vedlige. Pernille Sørensen mener, det ville være oplagt at involvere egen læge, så det til første graviditetsundersøgelse blev obligatorisk at åbne op for emnet: bækkenbundstræning.

Med i hele processen Pernille Sørensen er 46 år og uddannet jordemoder fra Jordemoderskolen i København i 2003.

Hun har været frikøbt til arbejdet med knibe-appen i to år, men er netop vendt tilbage til sit gamle job på fødegangen på Næstved Sygehus. Pernille Sørensen har været med i hele processen omkring appens tilblivelse, lige fra indhold til funktionalitet og design. Hun har haft mange overvejelser om, hvad der skal til for at motivere kvinder til at huske de daglige knibeøvelser. Viden og indsigt er ikke nok, knibeøvelserne skal også rent faktisk laves. Og helst flere gange om dagen.

Det er meget vigtigt, at appen er let at manøvrere rundt i, og at budskabet er enkelt.

– Det er ikke tanken at give kvinderne dårlig samvittighed. Knibeprogrammet skal let kunne passes ind i en travl hverdag, ellers opgiver kvinderne på forhånd. De orker ikke at skulle ned og ligge på gulvet eller afsætte tid til øvelserne. Der må hellere gå lidt sport i det, så brugerne synes, det er sjovt at gennemføre de mål, de har sat sig og måske også øge deres aktivitet hen ad vejen.

Står det til Pernille Sørensen, skal hendes app være startskuddet til en folkebevægelse blandt danske kvinder. Kvinder skal knibe hele livet.

De daglige knibeøvelser skulle gerne ende med at blive en refleks, der sidder på rygmarven. Knibeøvelser kan kobles op på en række andre dagligdags aktiviteter og vaner. Hvorfor ikke lave knibeøvelser, når man alligevel står og børster tænder. Når man venter på bussen, kører med metroen eller står i kø hos bageren …

Læs også ‘Oplevelsen af inkontinens blandt indvandrerkvinder under og efter graviditet’ af Pernille Hartvigsen Sørensen

Fakta om APPen

• Den nye app er foreløbig testet for forståelighed og funktionalitet på 12 kvinder og skal i den kommende tid testes i et randomiseret studie med deltagelse af mellem 400 og 500 gravide.
  • Appen designes, så den kan downloades til brug på smartphones og tablets.
  • Appen bliver gratis at downloade.
  • Udviklingsarbejdet er støttet af Trygfonden og flere regionale fonde (Den Særlige Pulje under Region Sjællands Sundhedsvidenskabelige Forskningsfond samt Den Lokale Forskningsfond.)

Indhold:

Appen indeholder bl.a. tre små tegnefilm, der i lyd og streg illustrerer problemet: Inkontinens

1: Hvad er inkontinens? Hvorfor skal jeg lave knibeøvelser?
2: Kortfilm viser bækkenbundens anatomi.
3: Instruktion i at udføre knibeøvelser korrekt. Filmen giver et kig ind i kroppen og viser, hvad der sker i underlivet, når kvinder kniber sammen. Det er tale om en meget lille bevægelse med stor effekt.

Påmindelser/notifikationer

Så snart appen er downloaded, kan man tilrettelægge sit eget træningsprogram på sin mobil. Det vil sige, at man vælger, hvor hyppigt, man vil have en påmindelse om de daglige knibeøvelser på sin mobiltelefon.

Påmindelserne varierer i indhold, men der er lagt vægt på, at fakta leveres i en humoristisk og opmuntrende tone. Som fx den lille punch-line med teksten: “Alle knib tæller”.

– Det er vigtigt, at brugerne selv kan vælge tid og omfang af knibeøvelserne, men vi anbefaler, at man laver sine knibeøvelser 10 X 3 om dagen, fortæller jordemoder Pernille Sørensen, der er ophavskvinde til knibe-appen.

Intensiteten i knibeøvelserne varierer alt efter, om man er nybegynder eller superkniber. Sidder man midt i et møde på kontoret, når reminderen popper op, trykker man bare på feltet: Mind mig om det senere.

Andre svarmuligheder er: Jeg gør det nu, eller: Er gjort.

Kvinderne kan også vælge at blive hjulpet visuelt på vej ved hjælp af en timerfunktion. Når der skal knibes, trækker en række små sorte prikker sig sammen på skærmen. Omvendt går prikkerne igen fra hinanden, når man skal slappe af i bækkenbunden.

Når man holder pause, løber brugerudtalelser over skærmen. Brugerne kan også sende små opmuntrende budskaber til hinanden undervejs. Kvinderne skal vide, at de ikke står alene.