Læger uden Grænser sender jordemødre ud

Læger uden Grænsers danske afdeling har siden 1998 sendt fem danske jordemødre ud i verden til så forskellige lande som Georgien, Sierra Leone, Sri Lanka og Afghanistan.

Skandinaviske jordemødre har et godt ry som fagligt dygtige, gode til at tage ansvar og med "ben i næsen", og er derfor efterspurgte i den internationale organisation.
Så hvis du er indstillet på at nøjes med et primitivt pedalsug frem for det gode sug i væggen, så kunne du måske være en af de jordemødre, som vi i øjeblikket er på udkig efter til Mexico, Tajikistan, Angola, Mauritanien…

3000 frivillige
Læger uden Grænser/MSF er en medicinsk nødhjælpsorganisation, der giver lægehjælp til ofre for krige og naturkatastrofer uanset race, religion eller politisk overbevisning. MSF er uafhængig af regeringer, og arbejder i 90 lande på verdensplan.

Læger uden Grænser sender hvert år knap 3000 frivillige af sted til et land, som ikke er deres eget. Femogtyve af disse frivillige er fra Danmark, og de rejser ud i seks, ni eller tolv måneder ad gangen.

Læger uden Grænser dækker kost, logi, transport, pension, forsikring og lommepenge under udsendelsen, og dertil kommer et månedligt beløb på ca. 5.000 kr. til at dække faste udgifter hjemme, under udsendelsen.

Informationsmøde
Hvis du kunne have lyst til at rejse ud med MSF, er du velkommen til et af de månedlige informationsmøder på Læger uden Grænsers kontor i København.

Du kan også vælge at sende dit CV samt et kort brev, som beskriver din motivation for at rejse ud med MSF. Herefter vil du eventuelt blive inviteret til et interview, som stiler mod at give en gensidig forståelse af forventninger mellem organisationen og dig.

Forudsætninger
Du vil komme i betragtning til en udsendelse med Læger uden Grænser, hvis du kan sige ja til nedenstående:

• Er motiveret for at hjælpe mennesker i nød
  • Trives med at arbejde selvstændigt og under pres
  • Har gode samarbejdsevner på tværs af faggrupper og kulturer
  • Er fleksibel med hensyn til arbejdsopgaver
  • Har mindst to års arbejdserfaring som jordemoder: Det er et ekstra plus, hvis du også er uddannet sygeplejerske, men det er ikke en nødvendighed
  • Taler og forstår ét eller gerne flere af hovedsprogene; engelsk, fransk, spansk og portugisisk.

Det er en fordel at have kendskab til typiske sundhedsproblemer blandt mødre og børn i udviklingslandene. Dette kendskab kan enten komme fra et længerevarende arbejdsophold i et udviklingsland eller fra et kursus i tropemedicin. Sidstnævnte afholdes hvert år i august måned af afdelingen for international sundhed på Panum Instituttet i København. Læger uden Grænser kan eventuelt sikre dig en plads på dette års kursus.

Se mere på www.msf.dk eller kontakt rekrutteringsansvarlig, Lene Skov
Østergaard hos Læger uden Grænser på