Hjælpen er samlet på første sal th.

Danmark har fået endnu en Ungdomsmodtagelse efter svensk forbillede. Den ligger i Herning og er blevet til i samarbejde mellem region og kommune og blev indviet 6. oktober.

Først var det en socialrådgiver fra Herning kommune, der ringede til Ungdomsmodtagelsen på Frederiksberg for at høre om deres erfaringer med at tilbyde rådgivning om sex og samliv til unge.

En uge efter var det jordemoder Henriette Svenstrup fra Regionshospitalet Herning, der kontaktede den samme ungdomsmodtagelse for at få indblik i de samme erfaringer.

– På den måde fandt vi ud af, at vi var flere i Herning, der gik med tanker om at oprette et tilbud til unge, hvor de kan henvende sig med spørgsmål om prævention, om den første gang, om grænsesætning, usikkerhed og alle de andre spørgsmål, man har som ung, siger Henriette Svenstrup. Hun er udviklingsjordemoder ved fødeafdelingen på Regionshospitalet Herning og har stået for at søge penge i Region Midtjylland til et projekt, der skal udvide kommunens eksisterende tilbud til unge.

Kommunens projekt ’24-7 Ungerådgivning’ har eksisteret i fire år på Satspuljemidler. Ved evalueringen af projektet fandt man frem til, at det ville være relevant at inddrage rådgivning om seksuel sundhed i det kommunale tilbud for på den måde at leve op til det brede trivselsbegreb, der omfatter både sociale, fysiske og psykiske aspekter. De unge efterlyste i evalueringen rådgivning om seksuel sundhed og det fik i første omgang kommunen til at ansætte en sundhedsplejerske og siden til at indgå samarbejde med regionen om ansættelse af sexolog og speciallæge.

Dermed blev åbningen af ’Ung Mod 24-7’, som rådgivningen blev døbt om til, en realitet.

– Det var lidt sjovt, at det var på den måde, vi opdagede, at vi var flere, der gerne ville oprette en rådgivning omkring seksualitet. Men det var jo oplagt, at vi samarbejdede om det, og vi var så heldige at kunne stå på ryggen af den succes, som kommunen allerede havde med deres rådgivning. Efter vores første fælles møde med kommunen var ingen af os i tvivl – vi ville det samme, og vi ville gøre det sammen, siger Henriette Svenstrup.

Tilgængeligheder alfa og omega

I dag er ’Ung Mod 24-7’ kommet på budgettet i Herning Kommune som et fast tilbud til kommunens unge mellem 13 og 25 år, hvor rådgivningen tager udgangspunkt i de unges ønsker og behov. Dertil har Region Midtjylland bevilget penge til et tre-årigt projekt, der giver mulighed for også at tilbyde rådgivning om prævention og om seksuelt overførte sygdomme. Til det er der blevet ansat en jordemoder, der også er uddannet sexolog og en speciallæge, der i tilsammen tre eftermiddage om ugen er i ’Ung Mod 24-7s’ lokaler, der ligger i en lejlighed på 1. sal i en byejendom i Herning. Erfaringerne fra Sverige viser, at tilgængelighed og fleksibilitet ofte er afgørende for, at de unge søger rådgivning og hjælp. Det har også stor betydning, at modtagelsen ligger uden for de gængse institutioner – det nytter altså ikke for eksempel at lægge den på en lokal skole eller i tilknytning til sygehuset.

– Vi arbejder ud fra en ide om, at der kun skal være én dør – én indgang – for de unge uanset, hvad de har brug for. Når de så kommer ind, bliver de mødt afkompetente voksne, der kan hjælpe den unge med at skabe overblik og finde løsninger, når ungdomslivet af den ene eller anden grund brænder sammen. Måske har de endnu ikke formuleret, hvad det er de vil, når de kommer, men de er stødt på et bump på vejen. Men de ansatte stiller sig til rådighed, og støtter den unge i at blive klogere på sig selv, giver råd og vejledning, og hjælper dem videre, hvis de for eksempel har behov for kontakt til en sagsbehandler i kommunen, egen læge eller en studievejleder, siger Henriette Svenstrup.

For unge er det totalt uinteressant og svært at gennemskue, hvem der lige har ansvar for hvad, i de offentlige systemer, fortæller Lise Jensen, der er jordemoder og sexolog i ’Ung Mod 24-7’.

– Her har vi samlet det hele på tværs af kommunens og regionens sædvanlige arbejdsområder, og på den måde får den unge virkelig kun én indgang til hjælpen, siger hun.

Det er Herning Kommune, der stiller lokaler til rådighed samt personale i form af psykolog, socialrådgiver og sundhedsplejerske. Region Midtjylland har stået for indretningen, der gør, at der kan laves gynækologisk undersøgelser og prøvetagninger, og det er regionen, der aflønner sexolog og speciallæge.