Den 5. maj bliver hvert år verden over fejret som international dag for jordemødre.
Siden 1991 har den årlige internationale jordemoderdag (The International Day of the Midwife) været med til at fremme opmærksomheden på jordemødres arbejde og advokeret for politiske ændringer i forhold til mødre, nyfødte og den reproduktive sundhedsfremme generelt – både i de enkelte lande og på internationalt niveau.
Det er de enkelte landes jordemødre, jordemoderforeninger og støtter, der udvikler egne ideer og aktiviteter for at fremme opmærksomheden på jordemødrenes arbejde og betydningen af det. Initiativerne er mangfoldige og afspejler de enkelte landes behov og ressourcer, og omfatter alt fra optog og parader – over uddeling af priser – til at indsamle penge til at hjælpe jordemødre i andre lande, hvor behovet for økonomisk støtte er ekstra stort.
Oplæg og debat på www
Der er dog også initiativer, som knytter jordemødre og andre interesserede sammen på tværs af lande og kontinenter. Den Internationale jordemoderdag markeres således for fjerde år i træk også som en virtuel international jordemoderdag. Her vil man sammen med jordemødre fra hele verden blive præsenteret for en vifte af forskellige begivenheder, ‹live online› hver time i 24 timer (se faktaboks).
Sarah Stewart er jordemoder, webuddannelsesudvikler og Ed.D.-studerende på Otago Polytechnic i New Zealand. Sarah har sammen med professor Deborah Davis fra Canberry University, Australien, været initiativtager til den virtuelle jordemoderdag. Sarah fortæller, at initiativet også bliver støttet af en fantastisk gruppe af frivillige fra hele verden – bestående af jordemødre, studerende og undervisere, som ikke nødvendigvis har jordemoderbaggrund, men som støtter dagen med baggrund i deres engagement.
Begivenhederne præsenteres via webbaserede konferencefaciliteter, og kan have fokus på seneste forskningsresultater, være klinisk orienterede, være uformelle diskussioner, paneldiskussioner, møder eller historiefortællinger. Og det er gratis at deltage!
Dette års tema
Temaet for dette års virtuelle dag ‹Midwives save lives›, men kan også omhandle andre aspekter. Udgangspunktet er, at de skal være relevante i et internationalt perspektiv. Således vil man i år kunne høre oplæg om blandt andet ’A Social Maternity Model returns Childbirth to Women and Their Midwives’,’ Mind The Baby- Managing Cancer and Pregnancy together’, ’Why Doctors Fear Homebirth ’ … og mange flere. Du vil kunne finde hele døgnets spændende program på wikispace (se nedenfor). Selv om der er lagt op til, at oplæggene ville kunne afholdes på det lokale sprog, oplyser Sarah, at alle oplæggene i år vil blive afholdt på engelsk.
Sådan gør du
Mødet starter klokken 10.00 New Zealandsk tid (svarende til lørdag den 5. maj kl. 00.00, dansk tid til lørdag den 5. maj 23.59 dansk tid).
Det kræver ingen installering af smarte programmer for at kunne deltage. ’Mødelokalet’, som kører under programmet Adobe Connect, er blevet doneret af Otago Polytechnic, Dunedin, New Zealand. Alt hvad du skal gøre er at gå ind på følgende hjemmeside: internationaldayofthemidwife. wikispaces. com, hvor du vil kunne klikke videre til ’conference room’ og deltage i det/ de ønskede oplæg. Hvis du ønsker at kunne deltage i diskussionen, skal du også huske at have adgang til et headsæt med en mikrofon. Under oplægget er der også mulighed for at kommentere oplægget eller stille skriftlige spørgsmål til oplægsholderen Det anbefales at besøge sitet i god tid for at sikre sig, hvordan det hele fungerer (fx er der en instruktion til opsætning af lyd, ligesom man i selve ’mødelokalet’ har mulighed for at indikere, at man gerne vil sige noget, kan chatte med andre deltagere mv.)
Hvis I overvejer at gøre dagen til en fælles begivenhed i afdelingen, kan det være en god idé at undersøge, hvordan man får sat faciliteterne op til projektor, højtalere mv.
Vær opmærksom på at der allerede har været stor interesse for dagen i år, og at der kun er plads til et begrænset antal deltagere, hvorfor Sarah Stewart anbefaler, at man logger sig på i god tid.
Læs mere på: www.midirs.org