Den samme debat finder også sted i USA, hvor sundhedsmyndighederne i foråret lancerede en kampagne, der skal få flere mødre til at amme. Ifølge en artikel i New York Times bruger de amerikanske myndigheder endog ganske håndfaste metoder for at få de amerikanske kvinder til at forstå budskabet. I en TV-reklame ser man en kvinde, der holder på sin gravide mave, idet hun slynges af en rodeotyr på et værtshus — hvorpå denne adfærd sammenlignes med at undlade at amme.
Myndighederne fremhæver amningens forebyggende virkning på bl.a. infektioner, diabetes og fedme, men også i USA er der kritikere, der problematiserer budskabet og kampagnen. Et af de mere kontante kritikpunkter går på, at de amerikanske virksomheder ofte kun betaler for 12 ugers barselorlov. Dermed er det svært at leve op til myndighedernes anbefaling om at amme i seks måneder.
Kilde: Berlingske Tidende. 25. juni 2006.
I de følgende artikler kan du følge den danske debat mellem brugere, sundhedsmyndighed og fagfolk:
- Når gode intentioner fører til vildledning Af Joan Bentzen, cand.scient og ph.d. i sundhedsvidenskab
- Det har aldrig været vores intention Af Christine Brot (afdelingslæge i Sundhedsstyrelsen) og Kim Fleischer Michaelsen (Sundhedsstyrelsens rådgiver i spørgsmål om børneernæring)
- Kvinder presses til at amme Af Hanne Bille, stifter af flaskebarn.dk
- Børn skal ikke ammes for enhver pris Af Tine Jerris, koordinator i Videncenter for Amning