Bliv en del af en netværksgruppe

Jordemoderforeningen opstarter et nyt medlemstilbud, hvor du kan blive del af en netværksgruppe, hvis du har en speciel faglig interesse eller specifik rolle, du varetager.

Et netværk for uddannelsesansvarlige jordemødre? Eller for seniorer? For sonografer? Eller nyuddannede jordemødre?

Mulighederne er mange, nu hvor Jordemoderforeningen åbner op for et nyt tilbud, hvor du som medlem kan blive en del af en netværksgruppe.

»Vi ønsker at etablere et tilbud til vores medlemmer, hvor de kan få faglig udvikling og inspiration. Jordemødre arbejder af og til dedikeret med et afgrænset område, hvor de måske kan få noget ud af sparre med andre end deres daglige kolleger. Jordemoderforeningen vil gerne være synonym med jordemoderfaglig udvikling, og det kan netværksgrupper være et element i,« fortæller Jordemoderforeningens forkvinde Lis Munk.

Mira Fromberg Milo, der er jordemoderfaglig konsulent i Jordemoderforeningen og ansvarlig for opstarten af netværksgrupper, husker selv, at hun i et tidligere job som jordemoder i gemellikonsultationer ville have fundet det gavnligt at kunne sparre med andre i samme rolle på tværs af hospitaler. Også i sit seneste job som afdelingsjordemoder/ klinisk jordemodersupervisor så hun behov for at kunne udveksle erfaringer med andre, hvilket førte til at hun selv var med til at opstarte et lille netværk.

Stine lavede selv skemalæggernetværk

En anden, der også selv rykkede på sit behov for et fagligt netværk, og derfor har gode erfaringer med, hvad man kan få ud af at netværke med ligesindede, er jordemoder Stine Roswall. Hun har været skemalægger på Holbæk Sygehus siden maj 2021 og opdagede hurtigt et behov for at tale med andre, der sad med samme arbejdsopgave.

»Jeg følte, at jeg manglede inspiration til forskellige måder at gøre tingene på. Jeg tænkte, at der måske sad andre og havde opfundet den dybe tallerken, hvad angik skemalægning. Så jeg ringede og talte med juristerne i Jordemoderforeningen, og jeg sparrede med vores tillidsrepræsentant, men i sidste ende manglede jeg at tale med en, der lavede præcis det samme som mig. For det stopper aldrig med at være et puslespil at lægge vagtskema, og der kan vi skemalæggere få meget ud af hinanden,« forklarer hun.

Prøv det af!

Det er Stine Roswalls opfattelse, at netværket for skemalæggere, der mødes online cirka hver anden måned i én time, fortsat dækker et behov for deltagerne.

»Der er virkelig god synergieffekt i at tale med andre i samme funktion. Jordemødre har så mange ulempevagter, at det er noget særligt at lægge skemaer for os. Det er min klare opfattelse, at jeg får mere ud af at tale med en skemalæggende jordemoder i en anden region, end med en bioanalytiker på mit eget hospital. Jeg tror, at mange andre med specialfunktioner vil have det ligesådan, så jeg kan ikke forestille mig, at man vil ærgre sig over at prøve at deltage, nu hvor Jordemoderforeningen lancerer netværksgrupper.«

Få hjælp til opstart

Da Stine Roswall i sin tid begyndte at drømme om sit netværk, havde Jordemoderforeningen ikke et tilbud om netværksgrupper eller mulighed for at hjælpe hende i gang, så hun kastede sig selv ud i det.

»Jeg vidste, at jeg aldrig ville kunne finde mailadresser på alle, der laver vagtskemaer, via hospitalernes hjemmesider, så jeg skrev til alle de chefjordemødre, jeg kunne finde, om de ville videresende min mail til deres skemalæggende jordemoder. Så det krævede lidt benarbejde, men 10-15 mødte op online til vores første møde, og i dag har netværket kørt i godt halvandet år.«

Netop de logistiske udfordringer med at finde ligesindede og opstarte netværket, er det, Jordemoderforeningen nu tilbyder hjælp til. Mira Fromberg Milo opfordrer derfor alle interesserede til at række ud til hende:

»Jeg kan se for mig, at vi kan lave netværk for alt fra forskende jordemødre til jordemoderundervisere og kommunalt ansatte jordemødre. Har du en god idé til et fagligt netværk, så send mig en mail på mfm@jordemoderforeningen. dk, så kan jeg hjælpe jer i gang.«

Jordemoderforeningens ideer til netværk:

Mira Fromberg Milo ser muligheder for både faglige, geografiske og livsfasenetværk i Jordemoderforeningen. Det kunne være netværk for jordemødre, der har det til fælles, at de er:

• IBCLC
  • Psykoterapeut
  • Ansat i en kommune
  • Forskningsjordemoder
  • Klinisk jordemodersupervisor
  • Leder • Uddannelsesansvarlig
  • Statsansat
  • Underviser
  • Sonograf
  • Skemalægger
  • Særligt interesseret i tab
  • Særlig interesseret i fertilitet
  • Særlig intereseret i GDM
  • Særlig interesseret i gemelli
  • Særlig interesseret i sårbare gravide
  • Enlig mor
  • Senior
  • Nyuddannet
  • På barsel
  • Noget helt andet

Skriv til Mira Fromberg Milo på: mfm@jordemoderforeningen.dk, hvis du kunne have lyst til at være med til at opstarte et af ovenstående netværk – eller et helt andet.

Netværk for vicechefjordemødre

Et jordemoderfagligt netværk for vicechefjordemødre er allerede i opstartsfasen. Så arbejder du som vicechefjordemoder og vil du være med til at skabe en faglig og professionel netværksgruppe, som muliggør vidensdeling, erfaringsudveksling og refleksion over ledelsespraksis i jordemoderfaget, så tilmeld dig her: jordemoderforeningen.nemtilmeld.dk/370