At gøre ingenting er det sværeste

Mange af de fødende på Kolding Sygehus er helt med på at lade den nyfødte selv søge og finde brystet efter fødslen. Men for jordemødrene kan det være svært ikke at give en hånd med.

Birk ligger hud mod hud på sin mors bryst. Han er fem timer gammel, og han snorksover.

– Han stod lidt skævt i bækkenet, så det er forståeligt, hvis han er træt oven på fødslen, siger hans mor, 26-årige Sally Jørgensen.

Hun har det selv storartet med bare at blive liggende med sin søn på maven – lige så længe, det skal være – selv om det strengt taget var planen, at hun skulle hjem fra Kolding Sygehus med sin førstefødte umiddelbart efter fødslen.

– Men de sender os jo ikke hjem, før han har suttet, konstaterer hun. Og lige præcis dét har Birk ikke haft energi til endnu. Derfor er han og hans mor blevet flyttet fra fødestuen og over på barselafsnittet Storken, hvor Sally Jørgensen forventer at blive i hvert fald natten over.

– Han har gennemgået alle de andre faser, vi har lært om på ammekurset, så jeg stoler på hans instinkter, og jeg går ud fra, at han nok skal være glubende sulten og begynde at sutte rigtigt, når han vågner op på et tidspunkt, siger Sally Jørgensen, der er superglad for, at hun fik lov at ligge uforstyrret med Birk i næsten fire timer efter fødslen.

– De var virkelig gode til at lade os få ro, selv om jeg tror, det stressede jordemoderen lidt, at han ikke rigtigt ville tage ved. Men ikke mig. Jeg har en stor tro på, at han nok skal finde ud af det, siger den nybagte mor.

En øjenåbner

Netop det med at lade være med at gelejde barnet på plads ved brystet, er faktisk den største udfordring for jordemødrene, bekræfter chefjordemoder på Kolding Sygehus, Margit Iversen.

– Vi er i en overgangsfase, hvor den aktive indgriben skal aflæres. For mange jordemødre er det helt ny viden, så det er klart, det tager noget tid, siger hun.

Ikke desto mindre mener Margit Iversen, at det har været en faglig aha-oplevelse for mange af Kolding-jordemødrene at blive gjort bekendt med de ni faser, som makkerparret Marianne Hermansen og Jette With blandt andet underviser i.

– Når man er opmærksom på det, kan man jo simpelthen se de faser hos den nyfødte. Vi kan se instinkterne folder sig ud. Det er helt fantastisk. Naturen er altså temmelig viseligt indrettet, fastslår Margit Iversen.

– Og de fødende forventer med rette, at dét, de er blevet undervist i, også er dét der praktiseres, når de ligger på fødestuen. Så vi oplever jo, at forældrene stiller krav om at ligge uforstyrret med deres barn og beder jordemødrene om ikke at gribe ind i den naturlige proces, siger Margit Iversen.

– Hos os virker det som en øjenåbner og en dialogskaber. Når vi sætter fokus på betydningen af hud mod hud-kontakt, giver det også anledning til at overveje, hvor meget vi mon forstyrrer de naturlige processer ved at give vestimulerende midler, og hvorfor så mange fødsler bliver langvarige. Hele den debat popper jo op nu, og det er en virkelig positiv sidegevinst ved NIP-projektet, mener Margit Iversen.

De ni faser, som stort set alle raske og velbefindende nyfødte instinktivt bevæger sig igennem i timerne efter forløsningen, hvis de vel at mærke får lov at ligge uforstyrrede hud mod hud på mors mave, er videnskabeligt beskrevet af blandt andre Ann-Marie Widström fra Karolinska Instituttet i Stockholm.*

Først kommer gråden (fase et), så nogle minutters hvile (fase to) oven på den stressende oplevelse en fødsel må være, hvorefter barnet atter bliver tilstedeværende (fase tre) og så småt begynder at bevæge hovedet, åbne øjnene og lave små mundbevægelser.

Fase fire kaldes den aktive fase. Det er her, barnet suger de første indtryk til sig; stirrer på moderens ansigt og på hendes bryst, lytter til hendes stemme, fornemmer hendes lugt og flakser rundt med hænderne på hendes bryst.

Så trænger barnet igen til at hvile (fase fem) - det er helt forskelligt, hvor længe - men pludselig vågner det atter op til dåd (fase seks) og begynder at lave kravlebevægelser; støder af med fødderne mod moderens krop, virrer med hovedet og møffer rundt.

Syvende fase kaldes fortrolighedsfasen, og på dette tidspunkt er der typisk gået tre kvarter, siden barnet kom til verden. Nogle børn er længere om det, andre hurtigere. I denne fase søger barnet tydeligvis efter brystvorten, og hvis barnet fortsat får lov at arbejde uforstyrret, vil det i over halvdelen af tilfældene resultere i, at han eller hun når sit mål, svøber brystvorten helt på egen hånd og begynder at sutte (fase otte).

Efter alle disse anstrengelser falder barnet i søvn i fase ni, hvor der typisk er gået 70 minutter siden fødslen. Men det kan sagtens tage længere tid. Så processen kræver tålmodighed. Til gengæld otte-dobles chancen for, at barnet dier spontant, hvis barnet forbliver hud mod hud med moderen i mindst 50 minutter efter fødslen. Denne sammenhæng er dokumenteret allerede i 1998 i artiklen ’Kangaroo method in delivery room for full term babies.’

* Widström et al ’Newborn behavior to locate the breast when skin-to-skin: a possible method for enabling early self-regulation,’ Acta Paediatrica 2011 jan; 100(1): 79-85.