Amning mod hiv

Hvis det nyfødte barn ernæres med en blanding af flaske- og ammemælk, er risikoen for hiv-smitte større, end hvis barnet udelukkende ammes. Derfor anbefaler WHO og UNICEF verdens mødre til at amme trods risikoen for smitte i de tilfælde, hvor moderen er hiv-positiv.

Omkring syv procent af Tanzanias befolkning er smittet med hiv. En af de tragiske konsekvenser er, at næsten 50.000 nyfødte børn hvert år smittes med hiv af deres mødre.
”Konsekvent amning er det bedste, du kan gøre for at minimere risikoen for at smitte dit barn med virussen.” Det er UNICEF s råd til hiv-smittede mødre i den tredje verden. Det skyldes blandt andet, at moderens antistoffer styrker barnets immunforsvar, og at alternativet simpelthen er mere risikofyldt. Men til trods for de dokumenterede fordele ved amning er der mange faktorer, der holder kvinder tilbage fra at amme. Årsagerne er blandt andet kulturelle traditioner, den aggressive markedsføring af modermælkserstatning og frygten for at overføre hiv-smitte fra mor til barn.
For hiv-positive mødre med begrænset adgang til rent vand og sanitet er valget mellem at amme eller give modermælkserstatning et pinefuldt dilemma. Nybagte mødre må opveje risikoen for at overføre hiv-smitten til deres nyfødte barn imod risikoen for, at barnet kan dø af diarré eller andre infektioner, som primært skyldes forurenet vand, der bruges i modermælkserstatningen.
– Forskningen viser, at risikoen for at et barn bliver smittet med hiv er meget mindre, hvis barnet udelukkende bliver ammet – sammenlignet med hvis moderen giver barnet en kombination af amning og andre former for mad, fortæller lederen af UNICEF s ernæringsprogram, Werner Schultink. Kombineres amningen med anden mad, kan det forårsage rifter i barnets tarme og derved øge risikoen for, at smitten trænger ind i barnets blodbaner via modermælken.Rådgivning og medicin forhindrer hiv-smitteDe fleste af de næsten 50.000 nyfødte børn, der i Tanzania hvert år smittes med hiv af deres mødre, smittes under fødslen eller gennem amning. Op mod halvdelen af disse børn vil dø, før de når at opleve deres to års fødselsdag. Men sådan behøver det ikke at være. Med støtte fra danske bidragydere vil UNICEF over de næste fire år hjælpe Tanzanias regering med at opbygge et sundhedsprogram, der skal forebygge, at hiv-smittede mødre giver den farlige virus videre til deres børn*. Projektet er koncentreret omkring sundhedsklinikkerne, hvor gravide kvinder kommer i forbindelse med graviditetsundersøgelse og fødsel. På klinikkerne kan kvinderne blive testet for hiv, få rådgivning om hiv/aids og tilbud om livsforlængende behandling.For få fagfolkTanzania er et af de mange afrikanske lande, hvor sundhedspersonalet kæmper en hård kamp mod hiv/aids.
– Det er en stor udfordring, nu hvor vi skal tage os af forebyggelse af hivsmitte fra mor til barn. Vi tager på hjemmebesøg til de særligt udsatte mødre. Vi rådgiver om amning til hiv-positive mødre. Mødrene er så bekymrede for deres babyer, og vi føler, at vi gør et meget vigtigt stykke arbejde. Men vi har meget travlt! Vi er alt for få. Vi har brug for mere arbejdskraft, fortæller Beatrice Elias Temba, der er jordemoder på Kigamboni sundhedsklinik i Temeke.
Der er gennemsnitligt fem fødsler om dagen på den lille fødeafdeling. 60 procent af alle offentligt ansatte i Tanzania, herunder sundhedspersonalet, har gået mindre end 5 år i skole. Der er ekstremt stor mangel på uddannede medarbejdere i sundhedssektoren. Mange af dem, der bliver uddannede som sygeplejersker, jordemødre og læger, rejser til udlandet eller får højere betalte jobs i NGO‘er eller private virksomheder. UNICEF hjælper Tanzanias sundhedsministerium med at finde løsninger på, hvordan man kan skaffe mere uddannet personale i sundhedssektoren. For eksempel ved at indføre større incitament og ved at opgradere medarbejdere gennem efteruddannelse — fra sundhedsmedarbejder til klinikassistent, fra klinikassistent til sygeplejerske, fra sygeplejerske til jordemoder eller læge osv.Jordemødre er det centrale ledBeatrice Elias Temba er, som andre jordemødre, et af de vigtigste led i kampen mod spredningen af hiv i Tanzania. Jordemødre spiller en vital rolle for mødre og børn på grund af deres funktion under fødslen, men i høj grad også på grund af deres rådgivende rolle både før og efter fødslen. Et af jordemødrenes vigtigste råd er, at mødrene udelukkende skal amme deres børn, til de er gamle nok til at gå over til anden ernæring. Det er et centralt råd, der kan være med til at standse spredningen af hiv og aids, ikke kun i Tanzania, men også i mange andre lande, der er hårdt ramt af epidemien.

Jakob Ebeling er kommunikationsmedarbejder hos UNICEF, Danmark

Billede:

Hawa og T omi 34-årige Hawa Swahele blev testet hiv-positiv, da hun var gravid i femte måned. Meddelelsen kom som et chok for den unge mor til fire børn. Hvad skulle der blive af børnene, som Hawa var ene om at forsørge? Samtidig kom angsten for, at hendes ufødte barn skulle arve den dødelige virus efter sin mor. Hawa Swahele fødte sin søn Tomi den 10. september 2006. Takket være det UNICEF – støttede sundhedsprogram, har hun fået rådgivning og er kommet i behandling mod aids. Da fødslen gik i gang, fik Hawa en dosis af medicinen Nevirapine, der forebygger hiv-smitte fra mor til barn under fødslen. Da Tomi 12 timer senere så dagens lys, fik den lille dreng også et skud af den forebyggende medicin. Med den rigtige pleje og sund mad er der stor sandsynlighed for, at Tomi vil være smitte-fri, når han bliver testet efter 18 måneder.

• I 2005 inviterede UNICEF med den globale kampagne ”Unite for Children. Unite against Aids” verdens regeringer, virksomheder, organisationer, foreninger og private til, i partnerskab, at hjælpe børn ramt af aids.
  • Det første af fire delmål i kampagnen lyder: I 2010 skal 80 procent af alle hiv-smittede gravide tilbydes forebyggende oplysning, en sikker fødsel og medicinsk behandling.
  • Det overvejende flertal af hiv-positive børn er smittet af deres mødre. Men mindre end 10 procent af gravide kvinder får tilbudt sundhedsydelser, der kan stoppe overførslen af smitten fra mor til barn.
  • Uden forebyggende indgreb vil cirka en ud af tre babyer født af hiv-positive mødre få overført virussen under graviditeten, fødslen eller amningen.
  • Støt kampagnen for børn ramt af aids på www.unicef.dk