Udkast til ny lovgivning om abort i høring

Jordemoderforeningen har modtaget høringsmaterialet til udkastet til ny lovgivning på abortområdet. Udkastet omhandler ændring af ugegrænsen for den fri abort, ændring af aldersgrænsen samt oprettelsen af et nyt abortankenævn, mv.

Jordemoderforeningen har været meget aktivt involveret i arbejdet, der ligger forud for høringen, og har i den henseende også haft mange drøftelser med jordemødre rundt i landet.

Samtalerne har afspejlet, hvor følsomt et område især ugegrænsen for den fri abort er, og at forskellige betragtningsvinkler alle har en betydende vægtning. I respekt for dette kommer vi som udgangspunkt ikke til at forholde os til en specifik grænse for abort i vores høringssvar. Vi vil primært sætte fokus på, at det er essentielt at sikre en ordentlig og ensartet støtte og vejledning til kvinder, der overvejer abort. Og at der også igennem abortforløbet og efterfølgende skal sikres mulighed for en god omsorg for kvinden og hendes partner.

Vi modtager meget gerne dine kommentarer til høringsudkastet og vil indarbejde dem i vores svar i det omfang, det er muligt. Vi skal bare bede dig om at indsende dine kommentarer senest den 5. november, til forsknings- og udviklingskonsulent Anne-Mette Schroll, på ams@jordemoderforeningen.dk

Du kan læse selve høringsmaterialet her: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/69190