Vil du være med til at revidere Jordemoderforeningens etiske retningslinjer?

Jordemoderforeningens etiske retningslinjer blev vedtaget på kongressen i 2010.

Nu ønsker hovedbestyrelsen, at retningslinjerne bliver set efter og revideret svarende til udviklingen i perioden siden udgivelsen og efterlyser jordemødre, der vil være med i en arbejdsgruppe.

Lis Munk, forkvinde i Jordemoderforeningen siger:

” Der er sket en del på vores område blandt andet med bedre fosterdiagnostiske muligheder og en ny lov omkring abort, der kom efter en lang og intens debat i hele samfundet. Og ikke mindst blandt jordemødre. Der er også kommet en større bevidsthed hos kvinderne og familierne om deres rettigheder og integritet, som jordemødre møder i deres arbejde”.

” Det og ændringer i samfundet i øvrigt er alt sammen forhold, der gør, at vores 14 år gamle etiske retningslinjer trænger til at blive set igennem og revideret ud fra vores aktuelle viden og rammer”.

Hvis du har en særlig viden og interesse for etik og for, hvordan vores retningslinjer udformes, så de bedst understøtter den enkelte jordemoder i dagligdagen og udviklingen af jordemoderfaget generelt, så skriv til Lis Munk på lim@jordemoderforeningen.dk.

Det er måske dig, vi har brug for til at sidde i arbejdsgruppen.

Målet er at kunne præsentere en revideret udgave af de etiske retningslinjer ved Jordemoderforeningens kongres i efteråret 2025.

Lidt historisk:

I 1993 udsendte ICM – vores verdensorganisation – for første gang en etikkode.

I 1998 udsendte Jordemoderforeningen sin første etikkode for jordemødre.

Du finder de nugældende etiske retningslinjer her https://jordemoderforeningen.dk/forside/fag-forskning/etiske-retningslinjer-2/