”Jordemoderuddannelsen forkortes uden at få gavn af det lovede kvalitetsløft”.

Lis Munk forkvinde i Jordemoderforeningen om uddannelsesreformen:

”Jordemoderuddannelsen forkortes uden at få gavn af det lovede kvalitetsløft”.

Flere timer, mindre hold, bedre vejledning og bedre praktik – der er de fire elementer i regeringens kvalitetsløft af professionsuddannelserne – er ikke den samlede pakkeløsning, som kan hæve kvaliteten i jordemoderuddannelsen.

Tværtimod er udspillet, der indebærer en afkortelse af uddannelsen med tre måneder, de facto en forringelse, der får konsekvensen for uddannelse af fremtidens jordemødre.

”Vi kan ikke få øje på det lovede kvalitetsløft. Vi kan ikke se andet, end at forkortelse af jordemoderuddannelsen er med til at finansiere reformen uden, at jordemoderuddannelsen får del i den lovede forbedring”, siger Lis Munk.

Hun anerkender, at der kan være uddannelser med manglende rekruttering og stort frafald, der har brug for netop det kvalitetsløft. Jordemoderuddannelsen er imidlertid allerede en attraktiv uddannelse, og hvert år må ca. halvdelen af de unge, der ønsker sig ind på uddannelsen, afvises.

Samtidig er frafaldet på jordemoderuddannelsen en af de laveste blandt de sundhedsfaglige professionsuddannelser.

Jordemoderuddannelsen er i forvejen stoftung med store krav til både teoretisk og praktisk læring. Der kan ganske enkelt ikke presses flere timer ind i uddannelsen, som reformen lægger op til.

Tværtimod har Jordemoderforeningen i årevis argumenteret for en forlængelse.

Jordemoderuddannelsen foregår allerede på mindre hold ligesom vekselvirkningen mellem teori og klinik (50 procent teori og 50 procent klinik) er velfungerende og en helt fundamental ting for, at den nyuddannede jordemoder kan arbejde selvstændigt fra dag 1.

Vi ser frem til at drøfte, om løftet om styrket vejledning i klinikken også gælder for jordemoderuddannelsen, hvor et løft er tiltrængt.

Derfor er en forkortelse af jordemoderuddannelsen den helt forkerte vej at gå.

Lis Munk ser positivt på ideen om at oprette professionsmasters.

”Vi ser gode takter i oprettelse af en eller flere professionsmasters, der kan være med til at styrke den praksisnære kvalitet og i at reformen lægger op til, at der fortsat bliver adgang til kandidatuddannelser”, siger hun.

Lis Munk kan kontaktes på 28 57 32 10.

Anne-Marie Kjeldset kan kontaktes på 21 67 64 04