Fejl i mange lønsedler

Mange jordemødre i de fire regioner, der bruger Silkeborg Data til lønadministration, har haft fejl på lønsedlen for september.

Alle faggrupper, der får vagtillægget, ser ud til at være ramt af systemfejlen.

Jordemoderforeningen er sammen med kredsene i gang med at sikre, at alle får den rette løn.

Først lignede det en enlig svale – eller måske et par stykker – der havde fået en fejlbehæftet lønseddel for septemberlønnen. Men hurtigt stod det klart, at en systemfejl hos Silkeborg Data, der administrerer løn for alle regioner på nær Region Sjælland, har berørt rigtig mange jordemødre.

Klaus Groth-Andersen, der er forhandlingschef i Jordemoderforeningen, har nu viden om fejl i lønsedler fra alle fire regioner og han er bekymret.

– Det er noget rod, og vi har brug for at skabe tryghed blandt medlemmerne igen. Det ser det ud til, at vi ikke er den eneste gruppe, som er ramt af det. De andre organisationer med samme regler som os har oplevet samme problem, siger han.

Problemet, der har ført til de fejlbehæftede lønsedler, ligger sandsynligvis i de ændringer i lønsystemet, der har været nødvendige for at beregne det nye tillæg ’vagttillægget’. Vagttillægget bliver for første gang udbetalt med septemberlønnen og med tilbagevirkende kraft fra maj 2024.

Lønseddel og acontolønseddel

De berørte jordemødre har først fået en lønseddel for september med fejl og umiddelbart efter, har de fået en ny lønseddel med et acontobeløb. Det skaber naturligvis utryghed hos jordemødrene, fordi det er svært at gennemskue, om fejlene er rettet på korrekt vis.

Klaus Groth-Andersen har set på lønsedler fra alle fire regioner og har i nogle tilfælde kunne gennemskue, hvad der sker, i andre tilfælde ikke. Fejlene i den første lønseddel vil i mange tilfælde være korrigeret med den efterfølgende aconto-lønseddel. Men usikkerheden om, hvorvidt alt er rettet, vil ligge og lure.

– Vi er udfordret af, at regionerne ikke har ressourcer til at gennemgå lønsedler for alle, selvom det er dem, der skal sørge for, at lønnen og lønsedlerne er korrekte. Det vil også være en meget stor opgave for tillidsrepræsentanterne. Derfor har vi sat en stikprøvekontrol i værk i de berørte regioner, som vi mener, er den hurtigste mest effektive måde at betrygge alle, siger han.

Kontrollen foregår på den måde, at hver kredsforkvinde indsamler 5-10 eksempler på lønsedler samt den opfølgende aconto-lønseddel, og tjekker dem i samarbejde med Jordemoderforeningens sekretariat.

– Det giver os en stikprøve på 25-50 lønsedler, hvor vi kan kontrollere, om der er rettet op på fejlene. Det er arbejdsgiverens pligt at have styr på lønnen og vi forventer, at de også tager initiativ til at gennemgå lønnen for alle medarbejdere, som har brug for det, forklarer Klaus Groth-Andersen.

Jordemoderforeningens sekretariat og kredsforkvinderne følger sagen tæt. Risikoen for, at fejlen kan få indflydelse på skatteberegning, indbetaling af pension mv. følger vi også tæt.

Hvem skal du kontakte

Hvis du er i tvivl, om du har fået den rigtige løn for september, så kontakt din tillidsrepræsentant.

Silkeborg Data har også oprettet en hotline. Den enkelte kan rette henvendelse til Silkeborg Data på mail info@sd.dk eller telefon 72 20 75 34 alle hverdage i tidsrummet kl. 12.30-15.30 frem til den 6. november.