Vind en bog til sommerferien

Sommerferien er lige rundt om hjørnet, og Jordemoderforeningen ønsker at glæde vores medlemmer med muligheden for at vinde en spændende bog til ferien!

Solen skinner og sommerferien nærmer sig! Jordemoderforeningen giver dig chancen for at vinde den perfekte bog til at slappe af med i ferien. For at deltage i konkurrencen skal du blot besvare følgende spørgsmål:

• Hvornår er den næste NJF-kongres, og hvor afholdes den?

Vi samler alle korrekte svar, og de heldige vindere vil blive udtrukket tilfældigt. For at tilpasse præmien efter din smag, har du mulighed for at angive, hvilken eller hvilke af de ni bøger, der er nævnt nedenfor, du foretrækker at vinde.

Fristen for at deltage i konkurrencen er mandag den 8. juli 2024.

Nederst på denne side kan du indsende dit svar og deltage i konkurrencen!

Bog 1: Kun til navlen

Forfatter: Linea Maja Ernst
Forlag: Lindhardt og Ringhof

Linea Maja Ernst debuterer med Kun til navlen, en samtidsroman om at være fanget i en livsfase og panikken over måske at være blevet mere småborgerlig, end man nogensinde havde frygtet.

En gruppe venner i begyndelsen af trediverne er samlet i et sommerhus ved en skovsø. Det er midsommer og ugen op til et bryllup. Et vennepar skal giftes. Gruppen forbereder sig og holder samtidig fri, skændes, mindes, flirter, poserer, soler sig i hinandens selskab og roder op i ukurante følelser. Sylvia har altid været forelsket i Esben, brudgommen. Hun er i et trygt og stabilt parforhold med sin kvindelige kæreste, Charlie, men kan ikke finde ro. Kvæde føler sig endelig hjemme i sin krop og er klar til at holde et skov-rave, men der er børn, der skal puttes, og Gry har taget sin kæreste Adam med, der går rundt og ligner en reklame for heteroseksualitet. Karen glæder sig til at blive gift, men hun glæder sig endnu mere til at komme tilbage på arbejde. Og imens samtalerne slår gnister rundt om middagsbordet, kæmper Gry med at føle sig banal blandt sine farverige, excentriske venner.

Bog 2: Svømmende, rygende, grædende

Forfatter: Lone Hørslev
Forlag: Politikens Forlag

Anna drikker. Et lille glas for at fejre, at solen skinner, eller et glas når dagene er grå. Men helt ærligt, hvem gør ikke det? Det gør hende vel ikke til alkoholiker?

Hun drømmer om at skrive en krimi, der kan sælges i pallevis i Bilka, men der kommer ikke rigtig noget ned på papiret. Den ene dag går over i den anden, og da hendes søn dropper ud af gymnasiet og flytter til New Zealand, ramler hendes tilværelse. Anna sidder alene tilbage i huset på Frederiksberg og føler sig som et ligegyldigt stykke biologisk affald, som livet har smidt af traileren på vej til genbrugsstationen. Det eneste, der gør livet tåleligt, er faktisk boksen med hvidvin – indtil en gråsort kat og en mand ved navn Gorm pludselig dukker op ud af det blå.

Lone Hørslev går i sin nye roman tæt på den hvidvinspimpende, småsnaldrede og selvmedlidende 47- årige forfatter Anna. En gribende historie om en kvindes længsel efter en sammenhængende fortælling og hendes flugt fra sin egen kvælende ensomhed, fortalt med vanlig hørslevsk humor og poetisk bid.

Bog 3: Spørg John

Forfatter: Susan Knorrenborg
Forlag: Lindhardt og Ringhof

Katrine og Tina er kusiner. Og hinandens bedste veninder. De er vokset op sammen som søstre i den lille flække Fensmark uden for Næstved på Sydsjælland.

Katrine tager til København for at studere og får trofækæresten Frederik fra Virum. Hans dannede forældre og museumsbesøgene på Louisiana er bare en bonus. Tina bliver på Sydsjælland og sygner mere og mere hen i skodjobs og forholdet til plattenslageren Tage, der fjernhealer og har ”landbrug” i kælderen plus et par næver, der sidder temmelig løst. Især når Tina er inden for rækkevidde.

Alligevel er det ikke til at forudsige, hvem der redder hvem i sidste ende. Og når det ser sortest ud, kan de to veninder altid søge råd hos synske John i ugebladet Hjemmet, for John ser alt …

Spørg John er en roman om ulige børn, om aldrig rigtigt at passe ind og om at miste sig selv, når man forsøger at finde sin plads. En bog om kødkorsetter og russiske forhørsmetoder. Om langhåret havartiost og hummergilder. Om gangbangs på Hundige Strand og familieferier på Svinkløv Badehotel … og ikke mindst om kærlighed.

Bog 4: Vinterbørn

Forfatter: Dea Trier Mørch
Forlag: Gyldendal

Vinterbørn foregår på svangregangen på Rigshospitalet omkring nytår 1975. Her flettes vidt forskellige kvindeskæbner sammen. De kommer fra forskellige dele af samfundet, fra forskellige familieforhold og med forskellige værdigrundlag. Men på hospitalet ophæves forskellene, de bliver klædt i ens hospitalsskjorter og har alle lige svært ved at sove i den kølige hospitalsnat.

Vinterbørn er en bog, som fortæller om et bestemt sted på et bestemt tidspunkt – Rigshospitalet i vinteren 1975-1976, men den fortæller også om noget almenmenneskeligt. Den kan både læses som et tidsbillede og som en beskrivelse af noget universelt. Vinterbørn giver et billede af samfundet i midten af 1970’erne set fra kvindernes synsvinkel. Men den er også en meget realistisk, varm og stærk beskrivelse af de følelser, kvinder har inden, under og efter fødslen.

Bog 5: Underskud – Om værdien af omsorg

Forfatter: Emma Holten
Forlag: Politikens Forlag

Økonomiens sprog er overalt. Når politikere, chefer og økonomer siger, der “ikke er råd” eller noget “ikke kan betale sig,” lyder det faktuelt og uangribeligt for de fleste af os. Men værdi er ikke enkelt at måle. Slet ikke værdien af omsorg. Oplysningstidens ambition om et samfund, man kunne styre som en fabrik, har gjort mennesker, timer, relationer og i sidste ende hele fremtiden til prissatte produkter. Det verdensbillede ligger bag næsten alle store beslutninger, der former vores liv. Men alligevel taler vi sjældent om det.

Underskud er en bog om alt det, vi tager for givet, udpiner og mister, når vi ikke kan måle dets værdi.

Bog 6: Tabet – Fortællinger om at miste sit ufødte barn

Forfatter: Le Gammeltoft og Marie Nørgaard
Forlag: Heartbooks

Hvert år mistes 20.000 ufødte børn ved tidlige, spontane aborter. Det svarer til cirka 25 procent af alle konstaterede graviditeter. Men selv om aborterne er forbundet med stor sorg, er det ikke noget, vi taler om eller har et fælles sprog for. Heller ikke parrene imellem. For hvordan sørger man ens, når det kun er den ene, der har båret det ufødte barn i sig?

I ‘Tabet – Fortællinger om at miste sit ufødte barn’ fortæller 18 kvinder og mænd deres historier om at miste, om sorgen, ensomheden, de knuste fremtidsdrømme – og om det ukuelige håb om at skabe en familie.

Forrest går iværksætter Le Gammeltoft – som selv har været gravid fem gange, men i dag “kun” har to børn – og med sig har hun blandt andre borgmester og forhenværende socialminister Benedikte Kiær (K), iværksætter Liv Winther, influencer Emily Salomon og tv-vært Mette Cornelius, som alle fortæller om de mange år med gentagne tab. I bogen bidrager en række eksperter også med tanker om, hvordan det fysisk og psykisk påvirker kvinder – og mænd – at miste deres største drøm.

Bog 7: Ammebogen – En psykobiologisk forståelse

Forfatter: Mette Kjær Busk og Dion Summer
Forlag: Fadl’s Forlag

Når det første lille menneskebarn kommer til verden, fødes en familie. Denne bog handler om amning og dens mangefacetterede betydning for den lille familie, der her tæller mor, baby og far. Vellykket amning initierer en lang række positive følgevirkninger – fra de vigtige biologiske og ernæringsmæssige til de psykologiske og sociale – og tilbage igen.

Igennem syv kapitler præsenteres amning i et psykobiologisk perspektiv, hvor der stilles skarpt på ammeetablering og forløbet, brystmælkens indhold og typer, hormonerne prolaktin og oxytocin, vigtigheden af hud-mod-hud-kontakt samt fædres rolle i og påvirkning af et ammeforløb – alt sammen funderet ud fra et epigenetisk fagsyn.

Bogen henvender sig primært til relevante fagprofessionelle, såsom sundhedsplejersker, sygeplejersker og jordemødre, hvor viden om amning er essentiel, men andre faggrupper inden for psykologi, psykobiologi og sociologi kan også få glæde af bogens indhold.

Bog 8: Brystets biografi

Forfatter: Mette Byriel-Thygesen
Forlag: Gyldendal

Brystets biografi er videnskabelig, underholdende og overraskende. Bogen kvalificerer enhver snak om bryster, fordi den klæder læserne på med ny viden og nye argumenter om en omdiskuteret del af kvindekroppen.

Brystets biografi er også et skævt og æstetisk bidrag til interessen for kvinders vilkår tidligere og i dag. Bogen er bygget op om virkelige hændelser, fotos, kunstværker, debatter og kvindeskæbner – alt med udgangspunkt i brystet, og den er dermed et indsigtsfuldt indspark til debatten om kroppen – og dyrkelsen af kroppen i en tid, hvor de billedbårne sociale medier spiller en stor og omdiskuteret rolle.

Synet på bryster – hvad enten det er andres eller egne – bliver aldrig det samme efter at have læst bogen.

Bog 9: Rose Svanes hæklekunst

Forfatter: Rose Svane
Forlag: Gyldendal

Rose Svanes hæklekunst er farverig, fyldt med fest og varme, og så trækker den på inspiration fra 70érne. I alt der er 15 opskrifter – blandt andet en glimmerkjole, en kjole med huller som mønster, en paillet-top, hue, halstørklæde og benvarmere, tasker, hårpynt og en bikini.

Rose Svane er med sine blot 24 år allerede nået ud over landegrænserne – og hendes første bog er udkommet i England, USA, Holland, Finland og Tyskland.

Rose Svane ser hækling som kunst og et værktøj til at udtrykke sig. I bogen fortæller Rose Svane også om at være en ung kvinde på vej i en nogle gange kaotisk verden. Hun skriver blandt andet om kærestesorg, angst, tankemylder, hverdagens glæder og forholdet til sin krop, som Rose Svane i dag kan lide at være i – og klæder på med stolthed og kreativitet.

Rose Svanes hæklekunst rummer alle grundlæggende teknikker og guides og er med tegnede illustrationer. Kort sagt – her er alt det nødvendige for at hækle så produktet og processen bliver en succes.

Deltag her!

Navn(Påkrævet)
E-mail(Påkrævet)
Adresse(Påkrævet)
Sæt kryds ved de bøger du ønsker at vinde(Påkrævet)
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.