Jordemoderforeningen støtter kvinder og børn i Gaza

Jordemoderforeningen bakker op om International Confederation of Midwives‘ (ICM) udtalelse om krigen i Gaza og giver donation på 10.000 kr. til Læger uden Grænser (MSF) arbejde i området.

Internationale jordemødre opfordrer til øjeblikkelig våbenhvile

ICM opfordrer til, at alle parter overholder den humanitære folkeret og til øjeblikkelig frigivelse af alle gidsler. Angreb på civile og civil infrastruktur skal ophøre, og sundhedsfaciliteter må aldrig være et mål.

ICM opfordrer desuden til en øjeblikkelig våbenhvile. Kvinders, nyfødtes og børns rettigheder og velfærd skal opretholdes under alle omstændigheder, skriver ICM videre i udtalelsen.

Sundhedspersonale, herunder jordemødre, er blevet dræbt eller såret under volden. De, der bliver i Gaza, står over for et pinefuldt valg – enten at forlade deres patienter eller risikere deres eget liv ved at blive. Alligevel har overvældende meget sundhedspersonale, herunder jordemødre, valgt at blive og fortsætte med at yde livreddende pleje.

Sundhedsfaciliteter bliver ødelagt

Læger uden Grænser er til stede og arbejder i Gaza. Her beretter de om meget svære forhold på grund af mangel på alt og fordi sundhedsfaciliteter bliver angrebet og ødelagt.

Læger uden Grænser skriver om deres arbejde midt i konflikten:

• Vi arbejder alene ud fra medicinske og humanitære behov. Derfor har vi længe været til stede i Gaza, men ikke Israel.
  • Vi er i løbende dialog med konfliktens parter på begge sider, og hvis behovet for hjælp ændrer sig i Israel, undersøger vi som altid, hvordan vi bedst kan hjælpe.
  • Gaza har været ramt af blokader, har langt færre ressourcer og mangler både sundhedspersonale, medicin og forsyninger.
  • Vi har tilbudt Israel vores hjælp, men landet har et velfungerende sundhedssystem og har normalt ikke brug for vores assistance.

Krig har langsigtede konsekvenser for børn

Kvinder og børn er ofte dem, der bliver hårdest ramt i krig og konflikter.

Det gælder også i Gaza, hvor krigen mellem Hamas og det israelske militær har kostet mere end 18.000 liv. Heraf var ca. 70 procent kvinder og børn.

Der er ca. 52.00 gravide kvinder i Gaza og hver dag kommer ca. 180 børn til verden midt i den eskalerende humanitære krise.

Det medicinske tidsskrift Lancet skriver om forholdene for gravide kvinder i Gaza i en artikel og om hvordan usikkerhed, stress og sult vil påvirke fremtidige generationer.

Kvinder, der er gravide og udsat for væbnet konflikt, har højere abortrater, dødfødsler, for tidlig fødsel, medfødte abnormiteter og andre negative resultater.

Der er allerede rapporter om en stigning i aborter og dødfødsler i Gaza.

Lancet forudser langsigtede konsekvenser den humanitære katastrofe, idet man ved, at børn født af mødre, der har været udsat for vold, stress og sult kan blive påvirket i deres udvikling.

Forfatterne til artiklen i Lancet kommer med en opfordring: Det internationale samfund skal handle hurtigt for at beskytte disse meget sårbare kvinder og sikre adgang til livsvigtig lægehjælp, ernæring og støtte.

Læs Lancet-artiklen