Verdenskongres i Glasgow

I den første uge i juni afholdt ICM kongres under mottoet A World- wide Commitment to Women and the Newborn. Der var 3.400 jordemødre fra hele verden, og ca. 60 af dem var danskere.

Først en tak for sidst til jer, der var med i det skotske. På www. jordemoderforeningen.dk vil I kunne finde fotografier fra de fem dage.

Det faglige indhold på kongressen var højt, og fra dansk side var der på sessionssiden bidrag fra fem jordemødre. Hanne Kristine Hegaard fortalte om, hvordan sport og fritidsaktiviteter har indflydelse på fostervægt. Hanne Kjærgaard var på podiet med resultater fra den kvalitative del af Ve-projektet. Misan Stehouwer og Sara Kindberg fortalte om resultaterne fra Sutur-projektet. Sara Kindberg bidrog desuden med resultatet af de erfaringer, der var gjort med akupunktur versus lokalanæstesi i relation til suturering af perineale bristninger. Og sidst men ikke mindst fremlagde Anne Barfod nogle af resultaterne fra Den gode fødselNJF-Kongres i 2010Den danske jordemoderforening skal være vært ved Nordisk Jordemoderkongres, der finder sted i Bella Centret i København den 3.-5. juni 2010. Vi er så småt begyndt at forberede kongressen, og overskriften for kongressen er Praksis og Videnskab. Målet er, at der skal formidles videnskabelige studier, og samtidig skal der være fokus på praksis.

Som erfaret i Glasgow er der mange uendelig små detaljer, der skal falde på plads, før alle deltagere kan tage hjem med en følelse af, at det på alle måder har været en god kongres.

Derfor er det oplagt at udnytte de erfaringer, som deltagerne i kongressen i Glasgow er fyldt med. Vi har udarbejdet et spørgeskema, som vi vil opfordre jer, der deltog, til at printe ud og udfylde. I finder det på www.jordemoderforeningen.dk mærket ’ICM Glasgow’. Returner det venligst til mhj@remove-this.jordemoderforeningen.remove-this.dk.