Vandtræning for gravide – så let som ingenting…

Det skal være sjovt og let tilgængeligt at motionere, når man er gravid. Begge dele lever det nye motionskoncept AquaMama op til.

Et nyt motionskoncept for gravide – AquaMama, udviklet af Gigtforeningen – kom til verden i marts måned.

– Det, der adskiller AquaMama fra andre motionskoncepter, er, at det er et tilbud til alle raske gravide med en normal graviditet. Det udmærker sig ved at være både billigt, fleksibelt og let tilgængeligt. Da det er et billigt motionskoncept, kan vi anbefale det til gravide og AquaMama bliver på den måde et rigtigt godt redskab i en jordemoderkonsultation.

Det siger Hanne Hegaard, jordemoder og ph.d., Juliane Marie Centeret, der sammen med en fysioterapeut og en fødselslæge har været faglig konsulent på træningsprogrammet.

Den gravide skal ikke tilmelde sig et hold men blot købe en almindelig billet til en svømmehal, hvor livredderne er instrueret i de enkelte øvelser, og hvor en vogn med redskaber og instruktionsplancher står klar. Man kan møde op alene, med en veninde eller man kan tage hele mødregruppen med. Og øvelserne kan foretages hele graviditeten ud.

Øvelserne er specielt udviklet til gravide, hvilket er vigtigt, understreger Hanne Heegaard, der har skrevet ph.d. om netop graviditet og motion.

– Under graviditeten efterspørger kvinder at gå til noget, der er målrettet gravide. Derudover er det naturligvis et plus, at træningsprogrammet er blåstemplet af både læger, jordemødre og fysioterapeuter.

At træne i vand har mange fordele – også når man er gravid:

– Det er velkendt, at træning i vand mindsker smerter i ryg og lænd, og alle undersøgelser viser, at svømning i forvejen er den hyppigste motionsform blandt gravide. De gravide siger selv, at de føler, at de kun vejer 50 kilo nede i vandet – selv i 39.uge. De har fri bevægelighed og føler velbehag. Og det gode ved AquaMama er, at uafhængig af om kvinderne er vant til at dyrke motion, eller om de synes, øvelserne er svære, så får de noget ud af at lave dem. Og sidst men ikke mindst: Det er sjovt, siger Hanne Hegaard.

Fokus på svage og spændte muskler
Når barnet efterhånden vokser til i maven, ændres kroppens vægt og tyngdepunkt. Det betyder, at nogle muskelgrupper bliver mere slappe, medens andre bliver mere spændte.Mange gravide oplever derfor ømhed og smerter specielt i bækken og lænd. 50-75 procent af alle gravide vil være generet af rygsmerter på et tidspunkt i løbet af graviditeten.

I bassinet træner de gravide netop de slappe og spændte muskelgrupper. Der er især fokus på at træne stabilitet af mave- og rygmuskler, som stabiliserer ryg og bækken. Desuden trænes hofte- og benmuskler, som skal være stærke for at kunne klare den ekstra vægt.

Ifølge Lene Mandrup Thomsen, fysioterapeut i Gigtforeningen, er princippet i øvelserne, at de er symmetriske. De gravide bruger begge sider af kroppen samtidig, så der ikke sker vrid i ryg og bækken.

En enkelt af de seks øvelser er ren konditionstræning: jogging i vand. Resten er styrketræning af mave, ryg, ben, baller, hofter, skuldre og arme, hvor der bl.a. bruges vægte, der ingenting vejer.

– Vægtene bruges som et opdriftsmiddel. Man bruger kræfter på at presse dem ned og bevæge dem rundt nede i vandet. Jo hurtigere man laver øvelserne med vægtene, jo mere modstand og dermed jo større belastning. De gravide, der ikke er så stærke, laver blot øvelserne i et langsommere tempo, forklarer Lene Mandrup Thomsen.

Gigtforeningen har fået en række positive tilbagemeldinger, hvor omdrejningspunktet er, at de gravide synes, det både er sjovt og hårdt.

Allerede nu indgår 92 svømmehaller over hele landet i samarbejdet med Gigtforeningen, og der er uddannet flere end 300 AquaCoaches, der kan bistå de gravide, såfremt der er  spørgsmål til de enkelte øvelser. Inden årets udgang vil 150 svømmehaller kunne tilbyde AquaMama.

www.gigtforeningen.dk og find AquaMama på Facebook.