Ro på maven hjælper på en bedre søvn

For Signe Kaae giver det en bedre søvn, hvis hun skærmer sig for lys, så snart hun forlader fødegangen. Og så får hun ofte en portion varm grød, inden hun hopper under dynen.

Jeg har som regel en tømmermandsfornemmelse i kroppen efter mine nattevagter. Her kan jeg være ved siden af mig selv, og jeg er tit smådepressiv i de første par timer. Jeg skal altid igennem en lille nedtur efter en nattevagt. Jeg skal lige finde mig selv igen, siger 42-årige Signe Kaae.

Hun kan derfor godt lide at klumpe nattevagterne lidt sammen. Og gerne hen over en weekend, så hun har tre nattevagter i streg - både for at få dem overstået, men også fordi hun er alene med sine to børn på 13 og 16 år. Så kommer børnene på weekendtur hos familien i Jylland, og dagene efter, indtil næste nattevagt, har Signe Kaae og børnene så en dagligdag, der hænger bedre sammen.

Sidste måned havde hun fem 12-timers vagter og en 8-timers vagt, fordelt over to omgange. Hun kan ikke sove op til en nattevagt, men slapper af et par timer. For at sove efter vagten sørger hun for ikke at få for meget lys - hun cykler hjem fra fødegangen med solbriller på, undgår lys fra telefonen eller anden skærm, sover med mørklægningsgardiner og sovebriller. Alt sammen for at kroppens søvnhormon melatonin ikke skal blive påvirket af lyset. Og hun har også fået ordineret melatonin fra lægen.

- Jeg tager det meget sjældent. Men tanken om ikke at få søvn, kan være forstyrrende for søvn, så det hjælper mig, at jeg ved, de er i huset. Hvis jeg er løbet tør, er det super stressende, for så har jeg ikke noget at række ud efter, hvis jeg får brug for det.

Men før hun kommer ned under dynen, er det vigtigt for hende at få et godt måltid mad.

- Nattevagterne går ud over fordøjelsen. Så ro på maven hjælper mig til en bedre søvn. Jeg spiser nemt fordøjelig morgenmad, gerne varm havregrød og en kop the, så jeg ikke vågner, fordi jeg har ondt i maven eller er sulten. Det betyder meget for mig at få ro på maven.