Leder: Mødredødelighed er et resultat af politiske prioriteringer

© clausboesen.dk

Mødredødeligheden i de nordiske lande er blandt de laveste i verden. Vi har som danskere – med rette – ingen forventning om, at en graviditets-, fødsels- eller barselsperiode kan være forbundet med en dødelig udgang. Mødredødeligheden ligger på 4/100.000 i Danmark, og heri medregnes dødsfald der ikke nødvendigvis er forårsaget af graviditeten, men sker i tidsrummet for graviditeten og frem til 42 dage efter fødslen.

Hvad har indflydelse på mødredødeligheden i et land? Det har den generelle levestandard, uddannelsesniveau og let tilgængelig og gratis adgang til kvalificeret jordemoderhjælp. På side 22 her i tidsskriftet ses på mødredødelighed i en række højindkomstlande. Måske lidt overraskende ligger Storbritannien i den høje ende. Og de har netop adgang til kompetent jordemoderhjælp. Javist, men de har i nogle dele af landet også høj arbejdsløshed og arbejdsløshed i generationer – og deraf følgende dårligere sundhed og lavere levestandard.

Men der er vi jo ikke her i Danmark, så vi kan vel læne os tilbage og sige, at alt er godt? Nej, det kan vi ikke. Der findes desværre nogle rigtige dårlige statistikker for gravide med ikke-vestlig baggrund også i de nordiske lande, hvor der er større risiko for dårligt outcome både for mor og barn. Udover de førnævnte faktorer er der for disse grupper også kommunikation. Kommunikation helt bogstaveligt: Tales der et sprog, som den gravide forstår, så det er muligt at sikre, at hun får den behandling og information, som er med til at sikre en sund graviditet og siden fødsel? Men også en kulturel kommunikation om, hvordan samfundet og sundhedsvæsnet fungerer i Danmark, så den gravide kender vejene ind i systemet og har tilliden til det.

Vi ved, at det er en udfordring, det er bekræftet med data, men vi har ikke knækket koden til at afhjælpe denne ulighed i forhold til at sikre sunde og sikre graviditeter for alle i Danmark.

I denne uge (den 5. maj) er det International Jordemoderdag. En dag, hvor vi som jordemødre er med til at markere jordemoderfaget, og hvor vigtigt, livsbekræftende og fantastisk det er. Og som sagt helt afgørende for kvinders sundhed.

Der er ingen tvivl om, at både på det lokale niveau og bestemt også på globalt niveau er det muligt med små midler (for små, fordi alle jordemødre burde honoreres bedre) at sikre kvindeliv blot ved tilstedeværelsen af dygtige jordemødre. Mødredødelighed er et resultat af politiske prioriteringer! Både her i Danmark og i alle andre dele af verden.