Kunsten at redde en mor

Kunstnere, organisationer, politikere og Kronspirinsse Mary satte fokus på mødredødelighed.

Hvert minut dør en kvinde, som følge af graviditet eller fødsel. Allerværst står det til i det vestafrikanske land Niger og i Afghanistan,hvor hver syvende kvinde dør under graviditet eller fødsel.

Ofte er det de helt unge kvinder, der dør. Blandt de 15-20-årige kvinder i udviklingslande er mødredødelighed den hyppigste dødsårsag.

De uhyggelige tal var baggrunden for, at foreningen Sex og Samfund, FN’s Udviklingsfond og Udenrigsministeriet tog kunsten i brug for at gøre opmærksom på problemerne, som kvinder kæmper med i mange udviklingslande. Under overskriften ’Kunsten at redde en mor’ samlede de tre organisationer mandag den 4. maj 2009 en række kunstnere, politikere og fagfolk til en event på Statens Museum for Kunst, hvor blandt andre Kronprinsesse Mary og udviklingsminister Ulla Tørnæs deltog.

I 2000 besluttede verdens ledere i forbindelse med det nye årtusinde at sætte nogle skelsættende mål for verdens udvikling frem mod 2015. Det blev til otte mål — de såkaldte 2015-mål. Mål nr. 5 handler om at reducere dødeligheden blandt gravide og fødende kvinder.

– Der kom fokus på mødredødeligheden, og det er rigtig godt. Men desværre er mål nr. 5 det mål, som har opnået mindst fremgang, sagde udviklingsministeren i sin åbningstale og pegede på en del af løsningen: Uddannet personale til at tage sig af graviditet og fødsel.

Jordemoderforeningen var, sammen med andre organisationer, der arbejder for reproduktiv sundhed, repræsenteret på eventen.

Læs mere om arrangementet på www.kunstenatreddeenmor.dk.

Jordemødrene Agnete Nørrelund (th) og Laila Hørby (tv) samt jordemoderstuderende Monica Petersen repræsenterede Jordemoderforeningen på Statens Museum for Kunst, hvor Sex og Samfund sammen med Udenrigsministeriet og UNFPA satte fokus på mødredødeligheden i udviklingslandene.