I logisk forlængelse

I år var det femte og sidste gang, at Hanne Kjærgaards mindelegat blev uddelt. Den sidste modtager er Dorte Hvidtjørn, der er forsker og uddannelsesleder på kandidatuddannelsen i jordemodervidenskab på SDU.
Af: Anne-Marie Kjeldset. Foto: Claus Boesen

Jesper Kjærgaard uddelte for sidste gang Hanne Kjærgaards mindelegat til en jordemoder og forsker. Og prismodtagerens forskningsfelt slutter rækken af emner, som tidligere legatmodtagere beskæftiger sig med, på bedste vis, sagde Hanne Kjærgaards søn ved prisoverrækkelsen. Emnerne for de forskningsprojekter, som modtagerne af Hanne Kjærgaard mindelegat har stået i spidsen for, har spændt fra betydning af vandtræning ved bækkensmerter, vesvækkelse og prædiktorer for dystoci, over et kritisk blik på udbredt brug af indgreb i den normale fødsel til højteknologiske metoder til overvågning af fosterets hjerteslag.

– De forskningsprojekter, vi hidtil har belønnet, er alt sammen noget, der gavner mødres og børn sundhed, så de kommer sunde og raske ud. Man kan sige, at årets prismodtager ligger i logisk forlængelse af tidligere prismodtageres studier, nemlig når det ikke går godt ved fødslen, sagde Jesper Kjærgaard og afslørede, at dette års legatmodtager er Dorte Hvidtjørn, hvis forskning har kredset om det at miste et barn ved fødslen.

Dorte Hvidtjørn mindedes Hanne Kjærgaard og de aftryk, hun satte i verden.

– Hanne startede noget, vi andre bygger videre på. Hanne fik yngre forskere i gang. Jeg har tænkt på, hvor meget vi i vores fag, står på skuldrene af hinanden. Både indenfor forskningen, og når vi lærer at tage imod børn. Vi giver vores viden og kundskab videre til de nye jordemødre på fødegangen. Indenfor forskning bliver vi først selv vejledt og sidenhen vejleder vi nye kandidat- og ph.d.-studerende. Vi føder og forløser hinanden på flere planer, sagde hun i sin takketale. Dorte Hvidtjørn arbejder ved siden af sin ansættelse på Syddansk Universitet på afdeling Y3 på Aarhus Universitetshospital, Skejby, der tager hånd om de familier, der mister børn ved samrådsabort, dødfødsel og kort efter fødslen.

– Vi har faktisk meget lidt videnskabeligt grundlag for den omsorg, vi yder på fødeafdelinger for par, der mister. Og vi ved meget lidt om, hvordan det går dem på lang sigt. At skabe mere viden om par, der mister spædbørn og blive klogere på, hvordan vi bedst hjælper parrene, det er nu omdrejningspunktet i min forskning, sagde prismodtageren.

Dagens næste overraskelse kom ved afslutningen af det symposie, der dannede rammen for uddeling af mindelegatet og hvor en række yngre forskere gav et indblik i deres forskning.

– Vi har brugt fem år på at fejre Hanne ved uddeling af en pris. Vi holder ikke op med at fejre hende. Men nu har andre taget over og vi har besluttet også at belønne tre fremragende jordemødre, der går i Hannes fodspor som ledere af jordemødres forskning, sagde formand for Jordemoderforeningen, Lillian Bondo.

Udover mindelegatet blev der givet priser til tre forskere som tak for inspiration til og ledelse af forskning. De tre andre priser gik til (fra venstre) Hanne Hegaard, lektor, forskningsleder, forskningsenheden, Juliane Marie Centret på Rigshospitalet, Rikke Damkjær Maimburg, forskningsleder på Aarhus Universitetshospital Skejbys perinatale forskningsenhed samt Ellen Aagaard Nøhr, professor på Syddansk Universitet. Med buket ses Dorte Hvidtjørn.