Hanne Kjærgaards Mindelegat

Jordemoder Hanne Kjærgaards mindelegat blev uddelt på jubilæumskonferencen for første gang.

– Det har været svært at træffe valget, der var flere spændende kandidater, sagde Jesper Kjærgaard, søn af Hanne Kjærgaard og medlem af legatkomiteen.

Hanne Kjærgaards mindelegat på 50.000 kr. gik til jordemoder Mette Grønbæk Backhausen for et studie om vandtrænings betydning ved bækkensmerter i graviditeten.

– Du får blandt andet legatet, fordi din forskning har stor klinisk relevans, og fordi du har benyttet en solid klinisk forskningsmetode, det randomiserede kliniske studie. I tråd med Hanne, der insisterede på kun at benytte den højeste videnskabelige standard, har du valgt ikke at gå den letteste vej i sit valg af metode, men kan til gengæld se frem til resultater, der er solide og til gavn for de gravide, sagde Jesper Kjærgaard, før han overrakte legatet.

Hanne Kjærgaards Spirepris blev uddelt denne ene gang og gik til Laura Kjær Jacobsen, for et studie om medicinsk igangsættelses betydning for kvindens smerteoplevelse og selvopfattelse.

– Du er bachelor og du arbejder som jordemoder i Aalborg og er endnu ikke indskrevet på en videreuddannelse. Alligevel har du formået at udarbejde et flot projekt, der viser en forskerspire, der er tændt på sin ide, sagde Jesper Kjærgaard i sin motivation.

Hanne Kjærgaard døde for et år siden 65 år gammel.

– Hanne døde i en alder, hvor hun endnu skulle have haft mange skønne år med familie og venner og på højden af sin karriere kun et kort skridt fra professorposten, sagde Lillian Bondo ved overrækkelsen.

Komiteen bag mindelegatet har besluttet, at prisen først og fremmest skal komme yngre forskere til gode.

– Legatet skal give unge forskere et skub fremad og opmuntre til at forsætte det gode og vigtige arbejde, sagde formanden.