Det ulmer

En facebookgruppe for jordemødre
voksede på 24 timer fra 0-1.500 medlemmer. Den eksplosive opbakning kom noget bag på jordemoderen, der startede det.Gruppens formål er at debattere jordemødres arbejdsforhold og bringe arbejdsmiljøet i centrum.

– Du må meget gerne skrive, at det ikke er mig, der skal bestemme, hvad der skal ske i gruppen, siger Stina Kruse Skov, da Tidsskrift for Jordemødre besøger hende i 3. sals lejligheden på Vesterbro. På bordet ligger babyalarmen, og der bliver jævnligt kigget til barnevognen, der står nede i gården.

Det hele startede, da Stina lørdag den 29. august satte et opslag på sin facebookside, hvor hun slutter af med at skrive ”Jeg insisterer på en ordentlig og taknemmelig løn og nogle rimelige arbejdsvilkår, for ellers går jeg. Og jeg håber at mine jordemoderkolleger går med, for nu kan det fandengalemig være nok!”

Anledningen til den markante udmelding var nyheden om, at regeringen trækker de 250 millioner øremærkede kroner tilbage, som blev afsat til svangreomsorgen på finansloven i 2014. Oven i hatten havde Stina i lighed med sine kolleger på Nordsjællands Hospital, Hillerød netop modtaget en mail fra den lokale hospitalsledelse om, at deres arbejdssted står overfor besparelser. Det vakte et væld af følelser og frustration, som Stina fik lyst til at dele med så mange jordemødre som muligt.

Opslaget ramte den følelse af svigt, afmagt og vrede, som mange jordemødre fik, da det gik op for dem, at de kunne se langt efter den længe ventede håndsrækning til fødegangene fra den forrige regering og dens støttepartier. Stinas opslag blev i løbet af de efterfølgende dage delt 5.294 gange og fik 18.313 likes.

Interessen var tæt på at blæse den 35-årige jordemoder og mor til tre omkuld. Både af taknemmelighed, men også af tvivl om, hvordan hun skulle håndtere den store interesse.

– Der var mange, der henvendte sig og spurgte, hvad de kunne gøre, men jeg kunne jo ikke svare alle, og så opstod ideen om en facebook-gruppe, fortæller Stina, der samme dag oprettede en lukket gruppe med det kraftfulde navn ’Nu kan det fandengalemig være nok’. Et navn, som allerede er til debat i gruppen, og nok vil blive genovervejet, når den værste vrede har lagt sig og de øremærkede midler er i hus…

– Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at facebook-gruppen ville gå fra 0 til 1.500 medlemmer på 24 timer, men det var, hvad der skete, siger Stina. Facebook-gruppen blev oprettet som en lukket gruppe, hvor jordemødrene er inviteret til at være med. En gruppe administratorer, fundet blandt de jordemødre, der reagerede på Stinas opslag eller skrev opslag i gruppen, sørger for at lukke medlemmer ind og har rettigheder til at ændre i dokumenter.

Selvom Stina fastholder, at hun ikke på nogen måder er leder af gruppen, så var det hende, der, da gruppen var et par dage gammel og fuld af liv og ideer, tog initiativ til at formulere en liste med forslag over aktiviteter.

– Jeg vil gerne gøre mit til, at det ikke bliver en kaffeklub, og det kræver lidt struktur og ansvarlige for aktiviteterne, siger Stina. Foreløbig er der blandt andet oprettet dialoggrupper for arbejdsglæde, en gruppe, der samler på beretninger fra jordemødre, som har forladt faget og en gruppe, der varmer op om demonstrationen på Christiansborg Slotsplads den 2. oktober.

Gruppen er for jordemødre, og det er med fuldt overlæg.

– Det er en lukket gruppe, fordi den handler om jordemødres vilkår ikke om de gravide og fødendes vilkår. Der er mange, der savner at stå sammen om egne vilkår, og med gruppen har vi et rum for beretninger fra jordemoderhjertet, siger Stina.

Af gruppens formål fremgår det, at den skal give plads til at ”debattere blandt jordemødre, hvordan vi har det, og hvad vi kan/skal/vil gøre ved vores situation og vilkår” og til at ”debattere vores arbejdsmiljø og vilkår, som også har stor betydning for gravide/fødendes vilkår. Vi kæmper for bedre vilkår til jordemødre, så vi kan yde den omsorg, vi drømmer om, hvilket også gerne skulle komme vores ’brugere’ til gode”.

Det fremgår desuden af formålet, at der ikke må opfordres til overenskomststridige tiltag i gruppen.