Sommer på fødeafdelingen: Langsigtet sommerferieplanlægning med perspektiver og værdier

Langsigtet sommerferieplanlægning med perspektiv og værdier

- Stemningen er god, selvom det har været en ekstrem travl weekend. Der er en naturlig træthed, men en god holdånd, lyder det fra chefjordemoder Sandra Bang-Schnack, Aalborg Universitetshospital.

På fødeafdelingen på Aalborg Universitetshospital begyndte planlægningen af sommerferien 2021 for et år siden. Det handlede om mere end bare, hvornår de enkelte jordemødre kunne holde ferie, det handlede om værdier. En sommerferiegruppe mødtes for at se på målsætninger og perspektiver.

Til sidst blev to modeller sendt til afstemning, og jordemødrene valgte, at det skulle være muligt at få tre ugers sammenhængende ferie i skolesommerferien. Det betyder ikke, at det er en mulighed for alle hvert år. Der er 57 fastansatte på fødegangen, i år lykkedes det at sende otte jordemødre afsted i tre uger, 26 har fået to sammenhængende uger, og alle, der har ønsket det, har fået mindst en uge i skolesommerferien.

For at nå den målsætning, har man næsten sløjfet ønskefri i skolesommerferien og inddraget retten til en fri-weekend før sin ferie.

I sommermånederne juni, juli og august ser antallet af fødsler ud til at være omtrent det samme som sidste år - med august måned som den travleste.

- Vi har et rigtig godt udgangspunkt, vi har ansat de sommervikarer, vi kan, og har et fantastisk kollegaskab. Vi har en ledelse, der lytter, når vi kommer til dem med udfordringer, siger jordemoder og tillidskvinde på fødegangen Diana Kjærulff.

Den nedsatte sommerferiegruppe prioriterede at indkalde sommerferievikarer, og der har været fokus på at få vikarerne til at føle sig velkomne. Diana Kjærulff har fx mødt dem til frokost.

- Jeg understreger, at det er godt at spørge om hjælp, det er godt kollegaskab. Når man er helt ny, kan det være svært. Her i sommer har vi fx fokus på suturering, og de nye skal vide, at man skal invitere en kollega med ind på stuen, når man syer, så vidt det er mulig.

Sandra Bang-Schnack tror, der vil være mange døgn, hvor de fødende ikke kan mærke travlheden.

- Men der vil være døgn, hvor alt klumper sig sammen. Vi arbejder for, at vi samarbejder på tværs af det obstetriske område, at vi udvisker søjlerne. Men de hænder, vi låner fra familiebarslen, kommer selvfølgelig til at mangle der.

Tillidskvinde Diana Kjærulff har selv oplevet travle vagter:

- Når man står fordybet inde på en stue, er afdelingsjordemødrene rigtig gode til at se, hvad der skal til nu. De har altid ens ryg. Og vi er rigtig gode til at give hinanden en krammer, når det har været hårdt, siger hun.

Chefjordemoderen fremhæver en tak fra en patient, hun har fået ind i hovedpostkassen.

- Hun var mest glad for, at hun blev modtaget af et personale, der kendte hende og hendes forløb. Alle overgangene var smidige, og hun var tryg og glad, siger en tilfreds Sandra Bang-Schnack, der tilføjer en kæmperos til personalet, som engageret og dedikeret skaber forudsætningen for sådan en patientoplevelse.